I motiveringarna från Världsnaturfonden fanns de stora ansträngningar som gjorts i Uppsala för att samla kommun och region, universitet och företag plus andra institutioner till Uppsala klimatprotokoll. Protokollet är en lista på åtgärder som deltagarna vidtagit för att förbättra klimatet. Uppsala energi ingick också, med sina åtgärder att fasa ut fossil energi i uppvärmningen. Även kollektivtrafikens satsningar på biogas fanns med i bilden.
Men – några dagar före jul kunde vi läsa i Upsala Nya Tidning att Uppsala landets sämsta luft. Vid mätstationerna i stadens centrum går att avläsa att Uppsala inte klarar av de krav som finns i luftkvalitetsförordningen. Normerna överskreds vid ett högre antal tillfällen än som var tillåtet enligt reglerna.
Hur hänger detta ihop, kan man fråga sig. Det är inte riktigt så konstigt som det låter. WWF bedömde och belönade de åtgärder som planeras och de som genomförts så att koldioxidutsläppen kunnat minska. Då, 2018 när Uppsala belönades, konstaterades att arbetet var framgångsrikt på många håll – utom inom transportsektorn. Såväl flygresorna som bilismen ökade. Transportsektorn har inte alls hängt med i Uppsalas i övrigt framgångsrika klimatarbete.
Det är denna oförmåga att anpassa biltrafiken till de skärpta miljökraven som nu gjort att drastiska åtgärder planeras för trafiken i innerstaden. Biltrafiken måste minska eller kanske helt enkelt flyttas, är en tanke. Trängselskatt och ett system med miljözoner är andra möjligheter.
Tanken på trängselskatt hänger samman med det uppenbara problemet med bilköerna i och runt stadskärnan. Införs en trängselskatt på säg 30 kronor per dygn, kan kanske biltrafiken minska inne i staden så att två mål uppnås. Det ena är att bilköerna minskar, det andra att också utsläppen blir mindre på det att luften i Uppsalas centrala delar blir friskare.
I debatterna om ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen påstås ibland att det inte spelar någon roll vad Sveriges eller enskilda kommuner gör för klimatet. Men se, det gör det visst det. Om biltrafiken minskas i innerstaden blir Uppsalaluften bättre och det icke försumbara antalet sjukdomsfall som relateras till brister i luftkvaliteten minskar.
Det blir inte några populära ingrepp i Uppsalabornas frihet men antagligen nödvändiga. På köpet kan ju resandeunderlaget i kollektivtrafiken öka väsentligt vilket bör leda till högre turtäthet. Och observera: spårvägen ger inga farliga utsläpp.