"Kajsa Ekis Ekman har ju rÀtt!"
Under Ärets Almedalsvecka hamnade jag i diskussion med tvÄ representanter frÄn en kvinnoorganisation mot mÀns vÄld mot kvinnor. De bÄda kvinnorna oroade sig för att den politiska diskussionen om trans och kön riskerar att osynliggöra kvinnor, och dÀrmed förtrycket mot kvinnor. VÀnsterskribenten Ekis Ekman kom pÄ tal. Hon Àr en av fÄ som vÄgar ifrÄgasÀtta det som sker, menade kvinnorna.
Vad Àr det egentligen som fÄr en del feminister att hamna pÄ kant med transrörelsen? Vad Àr de rÀdda för? Vem bryr sig om en transkvinna, som inte genomgÄtt operation, Àr med i omklÀdningsrummet? Det Àr klart att det i dagens Sverige Àr svÄrare att vara transperson, Àn vad det Àr att vara ciskvinna!
Jag lÀste Ekis Ekmans bok "Om könets existens" (Polaris, 2021), som författaren vÀnligt nog tidigare hade skickat till mig som meningsmotstÄndare, för att försöka förstÄ.
I boken beskriver Ekis Ekman hur det skett en stor förÀndring det senaste decenniet. Kön har gÄtt ifrÄn att betraktas som nÄgot biologiskt till individens egen uppfattning, och det har "skett en explosion" i antalet unga som diagnostiseras med könsidentitetsstörning, skriver hon. MÄnga av de barn och unga som fÄtt diagnosen könsdysfori Àr flickor, och mÄnga Àr diagnostiserade med en psykisk sjukdom eller neuropsykiatrisk diagnos.
SjÀlvklart bör man inte slentrianmÀssigt ge minderÄriga som bryter mot förlegade könsroller eller uttrycker osÀkerhet rÄdet att könskorrigeras.
Uppdrag gransknings program âTranstĂ„get och tonĂ„rsflickornaâ, som sĂ€ndes för nĂ„gra Ă„r sedan, satte fingret pĂ„ den utmaning som vĂ„rden stĂ„r inför. Unga transpersoner behöver hjĂ€lp och mĂ„r knappast bĂ€ttre av att bli ifrĂ„gasatta. Men man mĂ„ste ocksĂ„ skilja den gruppen frĂ„n unga som mĂ„r dĂ„ligt av andra skĂ€l Ă€n att de Ă€r trans. Ingen enkel uppgift, men viktig.
Ekis Ekman beklagar sig över att dessa frĂ„gor har blivit sĂ„ infekterade. Hon har sjĂ€lv avbokats, âcancelleratsâ, frĂ„n olika sammanhang. NĂ€r hon för ett Ă„r sedan blev tillförordnad chefredaktör pĂ„ tidningen Arbetet sades hon upp efter tre dagar (varpĂ„ hon anmĂ€lde tidningen, och vann i rĂ€tten). Det har hetat att hennes nĂ€rvaro gör det "otryggt" för andra. Med inspiration frĂ„n den amerikanska identitetspolitiken har det blivit populĂ€rt att krĂ€va "trygga rum", men det kan inte finnas nĂ„gon som pĂ„ allvar tror att Ekis Ekman skulle lappa till folk.
Att hon dĂ€remot provocerar Ă€r klart. I "Om könets existens" nĂ€mner hon att det Ă€r den nya synen pĂ„ kön, och vĂ„rden, som kritiseras, inte transpersoner. Samtidigt finns det gliringar och antydningar som att âen man i kjolâ i debatten beskrivs som en utsatt "stackare".
Alla skriver nog under pÄ att exempelvis styckmördare och kvinnomisshandlare, som plötsligt sÀger sig vara kvinnor för ta sig in pÄ kvinnofÀngelser, inte Àr nÄgra "stackare". Men de har inget med transpersoner att göra.
Ekis Ekman-feministerna har en poĂ€ng i att det finns en överdriven Ă€ngslighet. Som nĂ€r ordet kvinna ersĂ€tts med âfittbĂ€rareâ, âlivmoderbĂ€rareâ eller âmenstruatörerâ, eller att det pĂ„ VĂ„rdguidens hemsida uppmanas till att undvika "kvinna". Det Ă€r svĂ„rt att spĂ„ra brister i jĂ€mstĂ€lldheten utan relevant statistik. Ett osynliggörande av kvinnoförtryck, och av kvinnor, Ă€r förstĂ„s inget alternativ.
Kvinnor existerar â och det gör Ă€ven transpersoner.