När jag var yngre och jobbade extra som fritidsledare i ett utsatt område sade en högstadiekille hotfullt åt mig att hämta vatten till honom. Jag svarade naturligtvis att nej, det gör jag inte. Då reste sig en annan fritidsledare upp och sade att han kunde hämta vatten åt den hotfulle tonåringen.
Enligt Bo Hejlsjov, psykologen som gjort sig känd som förespråkare av metoden lågaffektivt bemötande, borde det ha varit jag som gjorde fel och min tidigare fritidsledarkollega som gjorde rätt. Hejlsjov får i en intervju frågan om vad en lärare bör göra om en 13-årig elev vägrar lämna ifrån sig Ipaden i klassrummet (SVT, 25/1). Man kan säga att eleven då får "fem minuter till". Om det inte fungerar då, och eleven kanske blir högljudd och till och med våldsam? Då ska läraren, svarar Hejlsjov säga att okej "då får du fem minuter till".
När UNT nyligen uppmärksammade anmälningar av hot och våld i Uppsalas skolor vittnade många lärare om att situationen förvärrats. Ett exempel av många: När en lärare hade sagt till en elev som körde med elsparkcykel inomhus sade eleven "hora" och att han "ska knulla din mamma", för att därefter spotta personal i ansiktet. Trots de många anmälningarna – bara i Uppsalas kommunala grundskolor gjordes under förra året 400 anmälningar där skolpersonal utsatts för hot eller våld – lär det finnas ett mörkertal.
Den tidigare repkorn Vesna Prekopic skrev till exempel i höstas om att hon, när hon som rektor skulle anmäla våld från elever, av sin chef hade avråtts (DN kultur, 16/10). "Skippa de där anmälningarna", hade chefen sagt, och menat att det var riskfyllt att gå på "hårt mot eleverna".
Läraren Hans Olofsborg berättar för SVT att han bad sin klass att stänga ner Ipads, och att en elev vägrade. När Olofsborg tog eleven i armen mordhotades han av eleven som sade ”min pappa kommer att klippa dig”. Elevens pappa anmälde sedan läraren för att ha "misshandlat" sonen för att ha tagit honom i armen. Hans Olofsborg dömdes inte, men arbetsgivaren meddelade att han inte kommer att få jobba vidare som lärare, eftersom han inte hade följt den lågaffektiva metoden.
Många barn som slåss och hotar är själva offer för våld. En del av dem utnyttjas av äldre gängkriminella. Men hur hjälps de av att skolperonal accepterar stök och våld? Att svara med "du får fem minuter till", "jag hämtar vatten när du är hotfull" eller "vi glömmer att du skrek hora och knuffade mig" är ett svek mot såväl dem som mot andra i skolan.