Få delar av samhället har undgått att påverkas av coronapandemin. I noga räknat ett halvår har antal smittade, insjuknade och avlidna dominerat nyhetsrapporteringen liksom de ekonomiska konsekvenserna av ett samhälle där pausknappen är intryckt.
Hur mycket andra samhällssektorer drabbats har klarnat under månadernas lopp. Senast är det kultursektorn som fått panik och vill veta hur den ska kunna överleva och hur det blir i fortsättningen. Kulturminister Amanda Lind är svaret skyldig, naturligt nog eftersom ingen kan ange någon tidpunkt när pandemin är över.
Körsången är en viktig del av kultursektorn och samlar kanske 600 000 sångare i hela landet. Just körsång brukar ofta framhållas som friskvård, körsångare mår bra av att sjunga tillsammans. Ironiskt nog har pandemin förvandlat körsången till friskvårdens motsats och bedömts som bokstavligen livsfarligt. Att stå tätt samman och sjunga gör att eventuell smitta lätt förs vidare.
Körsången tystnade i landet. Några försök gjordes inför valborgshelgen då Sveriges radios P2 bildade en digital kör på 700 personer som sjön Vintern ra …, men i övrigt har en öronbedövande tystnad rått.
I Uppsala har det också varit tyst, staden där de 200 till 300 körerna spelar stor roll och där inte bara OD, UAK och Allmänna sången betyder något utan också de övriga små och stora körerna, alla med olika ambitionshöjd, men med en sak gemensam: lusten till körsången.
I veckan har Folkhälsomyndigheten lagt fram riktlinjer för sjungandet i kör. Helst ska det sjungas utomhus, med stort mellanrum mellan sångarna och helst i små grupper. Det är nog få sångare och körledare som nu kan andas ut och planera för en normal körhöst. Om man alls ska träffas och sjunga kan man, när höstkylan sätter in, få vistas i luftiga lokaler med god ventilation – eller låta bli att träffas alls. Särskilt svårt blir det för de körer där många medlemmar är 70-plusare.
I stället för att slänga körnoterna på hyllan finns det faktiskt fler möjligheter. Det går att ha körrepetitioner digitalt, det finns det flera körer som tillämpar. Tekniken finns. Det blir inga konserter av den sortens repetitioner men när restriktionerna inte behövs längre gäller att sånglusten och - förmågan finns kvar. Kanske kunde kulturförvaltningen tillhandahålla en verktygslåda för kommunens körer med ett antal olika användbara metoder i karantäntider. Några av Uppsalas alla skickliga körledare kan säkert bistå så att körsången kan bibehållas som en viktig profil i Uppsalas kulturella infrastruktur.
Kersti Kollberg är fristående kolumnist på UNT:s ledarsida