I den lilla uppländska orten fanns det få lagliga moppar på 1970-talet, om ens några. Under några år bodde en polis där som tog sig för att jaga slynglar med trimsatser. Det var parodiskt – mopedisterna kunde alla genvägar genom skogspartierna. Och det var faktiskt onödigt då äldre raggare lärde 15-åringarna att trimma lite lagom. Medvetet eller omedvetet såg man därmed till att bevara en kultur som gjorde livet värt att leva när det övriga nöjesutbudet var lite påvert.
SVT-dokumentären EPA (2020, finns på SVT Play) följer sju tonårstjejer i Vilhelmina i Västerbottens inland. Eporna, formellt A-traktorerna, är deras liv under ett par år, före och i början av gymnasiet. De skjutsar folk till en festival, de meckar eller träffas och bara hänger. Ibland ses de på en asfaltsplätt omgivna av dystra skjul, ibland uppe på en avsats med en makalös utsikt över fjällvärlden.
Vad EPA-tjejerna gjorde när kamerorna slogs av vet vi inte. Man kan förmoda att de inte drog ur sprinten och satte av i livsfarliga vansinnesfärder, precis som att mopederna i Upplandsorten inte tilläts löpa amok. Konsekvensen skulle bli förbud och beslag. Den kultur som fortplantats genom generationer måste skyddas.
Alla tänker inte så. A-traktorerna har exploderat i popularitet, med totalt 50 000 registrerade fordon. Över hela landet syns de röda trianglarna. Följden är att antalet olyckor där dessa är inblandade har trefaldigats. Några mycket uppmärksammade dödsolyckor har ägt rum och det har rapporterats om A-traktorer som kört i upp till 200 kilometer i timmen. Statens reaktion lät inte vänta på sig och på tisdagen kom Transportsstyrelsens förslag till skärpt lagstiftning.
Krav på bilbälte i A-traktorerna är inte mycket att säga om, inte heller att de ska utrustas med vinterdäck. Att fordonen ska bli ”svårare att manipulera”, det vill säga köra i samma fart som vanliga bilar, tycks vara ett stort slag i luften, åtminstone enligt de unga experter som uttalat sig i Sveriges Radio.
Man hade kunnat frukta ett totalförbud. Eller ett införande av en lång och dyr förarutbildning som skulle utesluta en stor grupp 15-16-åringar. Men det tycks som om staten i det här fallet respekterat den kulturyttring som är så viktig i mindre orter på landsbygden. Lite krångel med däck och bälten skrämmer inte bort den seriösa A-traktorföraren, däremot kanske lycksökaren som bara såg ett tillfälle att busköra.
Polisen kommer förstås att fortsätta att hålla ett öga på A-traktorerna. Det är många runt om i landet som hoppas att de nya reglerna ska räcka.