En anledning till att mängder av unga elever och studenter i dag intresserar sig för, och lyckas ta sig igenom, naturvetenskapliga utbildningar är att de kunnat ta del av alla de undervisningsvideor som lagts upp på nätet av Magnus Ehinger, lektor i kemi och biologi vid Spykenskolan i Lund.
Vem som helst kan gratis få hjälp med ämnena fysik, kemi, matematik och biologi. Bland gymnasieelever och de studenter som läser tekniskt basår vid universiteten har Magnus rockstjärnestatus. Men trots att han har belönats med priser för sina insatser så är det få föräldrar, politiker och journalister som känner till hans insatser.
Och det är inga enkla saker han gör. Han lyckas behandla svåra ämnen på ett sätt så att eleverna själva söker sig till honom för stöd. Otaliga är alla de filmklipp som lärare i olika ämnen har lagt ut på elektroniska kanaler och som har misslyckats med samma syfte. De flesta har tillkommit utifrån övertygelsen om att vägen till elevernas hjärna och hjärta går genom ett i övermått tilltaget entusiastiskt röstläge, specialeffekter, bakgrundsmusik och skämt som främst avspeglar tiden när läraren själv var i tonåren.
Anledningen till att Magnus når fram till eleverna är att han inte att han försöker ”get down with the kids”. Framgångarna kommer sig av att hans presentationer är grundade i omfattande ämneskunskaper. Målsättningen med varje föreläsning är kristallklar och han vet precis vilka steg som krävs för att kunna berätta om något så att det blir begripligt.
Där uppstår också utrymmet för att få till en fungerande pedagogik vilket framgår av den enkla men effektiva grafiken som han använder sig av. Magnus framgångar sätter fingret på ett stort problem i våra lärarutbildningar och den politiska debatten om krisen i skolan.
För våra politiker handlar frågan om hur en bättre skola ska skapas mestadels om hur ägandeformen bör ser ut. Styrningen av våra lärarutbildningar betonar allt starkare betydelsen av pedagogik, didaktik och vilka normer som ska läras ut. Till och med uppsatsskrivandet i kursrelevanta ämnen ersätts med uppsatser om ämnenas didaktik. Kunskap rankas ständigt allt lägre.
Vad som framgår av Magnus föreläsningar är emellertid att djupa kunskaper om, och en passion för, ett ämne trumfar allt annat. Han har dessutom ett tonläge som vittnar om att han förstår att de unga åskådarna är seriöst ämnesintresserade individer som är på väg att bli vuxna. Tänk om vi kunde få en skola som blev så bra att Magnus videor inte behövdes alls.