Kan Uppsala vara lika djÀrvt som 1906?

Att lÀgga spÄr i marken ska folkomröstningen 2024 i alla fall inte handla om.

Tomas Stavbom, Erik Pelling och Stefan Hanna. Bildmontage inför folkomröstningen om spÄrvÀg.

Tomas Stavbom, Erik Pelling och Stefan Hanna. Bildmontage inför folkomröstningen om spÄrvÀg.

Foto: White Arkitekter/Julia Koch/montage

Krönika2023-04-08 06:48
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Politik Ă€r det möjligas konst, sa en gĂ„ng den brittiske premiĂ€rministern Harold Macmillan. Kommunpolitik Ă€r det möjligas konst, skulle KS-ordföranden Erik Pelling (S) kunna travestera nĂ€r han svettas över förhandlingarna med uppstickaren Stefan Hanna och Utvecklingspartiet demokraterna (UP). 

Stor möjlig konst kommer att krĂ€vas av kommunledningen i Uppsala för att hantera Uppsalapaketet som slöts med region och stat under en tidigare majoritet. För att ingĂ„ i majoriteten lovades UP bland annat en folkomröstning om spĂ„rvĂ€g och detta löfte processas just nu i Stadshuset. 

Folkomröstning ska det bli i anslutning till valet till Europaparlamentet nĂ€sta Ă„r – men om vad det ska röstas Ă€r i dagslĂ€get oklart. SpĂ„rvĂ€gsutbyggnaden, som redan beviljats statsstöd, mĂ„ste beslutas i Ă„r, i kommunfullmĂ€ktige. Det betyder att den kommande folkomröstningen ska handla om nĂ„got annat – Uppsalas utveckling, föreslĂ„r Stefan Hanna.

ApplÄder frÄn vetenskapen uteblir. Statsvetarprofessorn Karl-Oskar Lindgren skakar pÄ huvudet och ser mest svÄrigheter (UNT 3/4 2023).

Uppsalaborna tar sig troligen för pannan och undrar hur detta ska sluta.

Kommunala folkomröstningar Ă€r ett instrument som ska anvĂ€ndas sparsamt och kanske helst inte alls. Kommunpolitik Ă€r inte bara en konst utan handlar ofta om komplicerade frĂ„gor med konsekvenser för lĂ„ng tid framĂ„t. Att folkomrösta om Uppsalas utveckling Ă€r dĂ€rför ingen bra idĂ©. Även frĂ„gan om kollektivtrafik Ă€r komplicerad, har inte nĂ„gra klart avgrĂ€nsade alternativ och hör dĂ€rför inte heller hemma i en folkomröstning. 

Ja, ett undantag. Man kan folkomrösta om vilken fÀrg spÄrvagnarna ska ha om det inte gÄr att enas.

Att det skulle bli lika lÀtt i dag att leda in Uppsala pÄ ny och avancerad trafiklösning som det var för Uppsalaborna och politikerna för 120 Är sedan nÀr Uppsala började bygga elektrisk spÄrvÀg trodde vÀl ingen. DÄ, berÀttar Erik Lindblad pÄ Stadsarkivet, inleddes sonderingar vÄren 1905. Den 4/1 1906 beslutade stadsfullmÀktige om spÄrvÀg och den 9/11 1906 rullade den första spÄrvagnen i Uppsala till stadsbornas hurrarop. NÄgon undersökning av marken hade inte hunnit utföras men viljan att ligga i tÀten pÄ utvecklingen av staden var utmÀrkande för den tidens politiker.

I dag kan vi mer, bÄde politiker och allmÀnhet. Vi vet att vi mÄste ha koll pÄ markförhÄllanden och vi vet att vi mÄste göra rimliga övervÀganden om de ekonomiska förutsÀttningarna. Men vÄgar vi visa samma djÀrvhet som prÀglade Uppsalapolitikerna och Uppsalaborna 1906?