Det slår WHO, Världshälsoorganisationen, fast i sina riktlinjer. Vill man gynna en hälsosam psykosocial, kognitiv och motorisk utveckling med god hälsa på såväl kort som lång sikt är det inte ipads utan sådant som fysisk aktivitet, högläsning, pusslande, samtal, sång och musik an bör ägna sig åt med barnen. Att de små i all för hög grad fastnar framför skärmar kan i värsta fall få allvarliga konsekvenser.
Ändå har Folkhälsomyndigheten – som annars är noga med att ha åsikter om både det ena och det andra – valt att inte ge några rekommendationer om att begränsa barns användande av digitala medier. Som om inte det vore nog har vi i Sverige gått så långt att digital kompetens till och med är inskrivet i förskolans läroplan (Lpfö 18). Där står det att ”Barnen ska få förutsättningar att utveckla digital kompetens, och att de ska få använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar lärande. Förskolan ska även ge barn kunskaper för att kritiskt kunna granska information”.
Att förskolebarn är alltför unga för att kritiskt kunna granska information, eftersom kritiskt granskande kräver helt andra kunskaper och förmågor än 3-åringar har, och att digitala verktyg stimulerar lärande betydligt sämre än mänsklig interaktion, har man uppenbart valt att bortse ifrån.
I en debattartikel i Dagens Nyheter (12/6) skriver tio forskare och specialister på barns utveckling: ”Vi är mycket förvånade över att den nya svenska läroplanen, som enda i världen, fastslår att förskolebarn måste arbeta med digitala verktyg – ett beslut som tagits utan medicinsk konsultation, evidens, eller ens en konsekvensanalys”.
De påtalar också att forskning visar att när vi interagerar med andra människor aktiveras speglande egenskaper hos nervceller som stärker lärandet. När vi tittar på en skärm händer det motsatta, lärandet försämras. Det finns också en tydlig koppling mellan hög användning av digitala medier och sämre språkutveckling.
I Sverige har vi länge omfamnat digitaliseringen helt okritiskt utan att ställa frågor om varför eller i vilken omfattning de digitala verktygen gör nytta. Självklart har digitala verktyg många goda egenskaper – men bara om de används på rätt sätt av rätt personer. Barn i förskoleåldern är inte rätt personer.
Experterna på DN Debatt efterfrågar rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och Skolverket om begränsning av användandet av digitala medier för barn. Det borde införas snarast. Att vi som samhälle inte tar frågan om skärmarnas negativa inverkan på barns utveckling är oacceptabelt.