Uppsala har en väl känd historia av kommunala långbänkar då kommunpolitikerna under det senaste seklet hade svårt att enas om stora byggnadskomplex. Nu gäller det att processen med Uppsalapaketet - det som rymmer fyrspårig järnväg från Uppsala fram till gränsen till Stockholm, över 30 000 nya bostäder fram till 2050 och en modern kollektivtrafiklösning - inte fastnar i samma sorts långbänk.
Situationen är långt ifrån enkel och klar. Det finns ett avtal mellan staten, Uppsala kommun och Region Uppsala och planeringen för genomförandet har redan påbörjats. Dessutom har Trafikverket beviljat pengar till spårvägsbyggandet så att det kan komma igång före 2030.
I partierna är det både rörigare och rörligare. Alla partier i kommunfullmäktige är för de två nya järnvägsspåren men en skarp skiljelinje går mellan den rödgröna majoriteten och de fyra borgerliga partierna när det gäller såväl spårvägslösningen som den omfattande utbyggnaden av södra staden. Före valet stod Liberalerna bakom Uppsalapaketets innehåll. I dag, efter valet, har partiet gjort helt om och ansluter sig till de övriga borgerliga partierna i kritiken mot spårväg och utbyggnadens omfattning.
Mitt emellan står Utvecklingspartiet demokraterna, ett oppositionsparti som genom det valtekniska samarbetet med den rödgröna sidan skapat sig en nyckelposition. Utbytet för samarbetet var bland annat omförhandling av Uppsalapaketet med utbyggnadsplanerna samt folkomröstning om spårvägen.
De båda sidorna i politiken har helt klart helt olika perspektiv. Uppsalapaketets rödgröna partier har sin planeringshorisont tre fyra decennier framåt, medan oppositionen kanske ser ett drygt decennium framåt. Det är ju inte meningen att de 20 000 till drygt 30 000 bostäderna i de sydöstra stadsdelarna ska byggas nästa år, i en klump. De ska spridas ut under de kommande årtiondena.
Och återigen: även om spårväg skramlade på Uppsalas gator under det förra seklet och sedan skrotades, är morgondagens spårväg något annat. Spårväg är ett klimatvänligt, bekvämt och kapacitetsstarkt färdmedel som kommer att lösa morgondagens kollektivtrafikbehov.
Det är dags att Uppsalas partier tar sig samman och söker gemensamma vägar efter redan utstakade spår. Att omförhandla ett avtal med staten för att få behålla dagens trafiklösningar är en dålig idé. Vem tror att staten vill göra om den processen?
Om inflyttningen till Uppsala fortsätter att öka i hittillsvarande takt krävs fler nya bostäder. Vilket är alternativet till det?