En 63-årig repris är bara den första av många

Det är dags att kolla på de serier och filmer du velat se men inte hunnit för det verkar inte bli några tillskott på ett tag.

Meredith Stiehm, ordförande för manusförfattarfacket och Fran Drescher, ordförande för skådespelarfacket.

Meredith Stiehm, ordförande för manusförfattarfacket och Fran Drescher, ordförande för skådespelarfacket.

Foto: Chris Pizzello/AP Photo

Krönika2023-07-18 07:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 14 juli gick det amerikanska skådespelarfackets 160 000 medlemmar ut i strejk då de inte kunde nå ett nytt avtal med de stora produktionsbolagen.

Sedan två månader tillbaka har även amerikanska manusförfattare strejkat mot bolagen. Det är första gången på 63 år som facken strejkar samtidigt och det innebär i princip en nedstängning av Hollywood på oförutsägbar tid.

Facken vill bland annat ha förbättrade villkor, mer betalt när serier och filmer kommer ut på streamingtjänster samt begränsningar av hur AI får användas inom branschen. Det är lätt att sympatisera med de som strejkar, majoriteten av dem är varken välkända eller välbetalda. Och även de som valt ökänt ostabila yrken ska såklart få en skälig kompensation för sitt arbete.

Samtidigt har argument om att bolagens chefer tjänar för mycket och att deras löner borde sänkas för att finansiera fackens krav hörts bland strejkarna. Det är inte där problemet ligger. Chefernas höga löner är småpengar om man ser till vad bolagen omsätter per år, att sänka dem hade inte avslutat konflikten. Problemet är att streaming helt enkelt inte är lönsamt. De flesta bolag förlorar pengar på sina tjänster med höjda priser, smalare vinstmarginaler och lägre löner som effekt.

De senaste åren har streamingtjänster satsat mer på icke-amerikansk produktion. Samtidigt som flera projekt pausas fortsätter produktionen i serier med skådespelare anslutna till andra fack. Brittiska “House of the Dragon” och koreanska “Squid Game” är två exempel på detta. Det verkar alltså troligt att fler bolag kommer att rikta blicken mot Europa eller Asien för att fortsätta producera material. Kanske blir det en möjlighet för svensk filmindustri att nå en ännu större publik?

Men att skapa nya serier och filmer tar tid och pengar. Att göra det samtidigt som flera projekt är ofärdiga blir snabbt för dyrt, även för de största bolagen. Samtidigt har inget av facken återupptagit diskussionerna. Oavsett hur lång tid som är kvar av strejken så är det osannolikt att den avslutas utan förseningar, uppskjutna premiärer och ekonomisk förlust. Särskilt för de som arbetar på eller i anslutning till inspelningar utan att tillhöra de strejkande grupperna, till exempel cateringpersonal.

Majoriteten av det vi tittar på kommer från Hollywood, oavsett hur mycket som produceras i andra delar av världen. Strejkerna kommer att påverka vad vi kan se på. Det är med andra ord hög tid att kolla på allt du velat se men inte hunnit för den här 63-åriga reprisen kan bli en långkörare.