Det måste inte alltid vara nybyggt

Kanske går det att tillmötesgå kravet på företagslokaler genom att utnyttja befintlig bebyggelse.

Trots alla lokala klagomål måste ändå Uppsala vara attraktivt eftersom det börjar bli brist på industrimark.

Trots alla lokala klagomål måste ändå Uppsala vara attraktivt eftersom det börjar bli brist på industrimark.

Foto: Staffan Claesson

Krönika2024-06-29 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De nya industritomterna i Librobäck är för dyra och saknar tillräcklig infrastruktur, klagar företagarna i området. Det är svårt att ta sig fram i Uppsala med ständigt nya hinder för tillgängligheten i centrum, klagar företagen i innerstaden. Och till på köpet klagar kommunens externa revisor på otillräcklig kommunal satsning på näringslivet. Det ska fan vara företagare i centrala Uppsala!

Trots alla lokala klagomål måste ändå Uppsala vara attraktivt eftersom det börjar bli brist på industrimark. Tomterna i Librobäck håller på att ta slut och först om tre fyra år kommer kommunen att kunna erbjuda ny mark dels i Librobäck, dels på andra platser öster om Uppsala.

För kommunen innebär näringslivspolitiken en balansgång. Krattar man manegen för mycket är det risk att konkurrensen snedvrids och att marknadsmekanismerna sätts ur spel. Ligger man lågt och är sparsam med åtgärder kritiseras man för det. Den gyllene medelvägen kan många gånger misstolkas som passivitet. 

I den senast uttryckta näringslivspolicyn, i budgettexten för innevarande år, heter det bland annat att Uppsala har goda förutsättningar för ett blomstrande näringsliv. Vidare heter det att näringslivet är viktigt för att minska arbetslösheten och för att klara finansieringen av välfärden samt att företagen behöver tydliga spelregler och långsiktigt hållbara förutsättningar för sin verksamhet. 

Det är inget fel på det målet men i mötet med den kommunala verkligheten blir det svårare.

Uppsala befinner sig just nu i ett formativt skede. De företagare som klagade i UNT över att tillgängligheten i innerstaden sätts ur spel ska kanske inte förväntas ha hela stadsplaneringsprocessen klar för sig ­– men det är mycket på gång nu. 

Gatorna i centrum ska byggas om för att ge plats för den moderna kollektivtrafiken med spårväg och det kommer att bli värre, innan det en dag blir bättre. Nya broar tas i bruk för att privatbilismen ska ledas bort från stadskärnan – vilket betyder att de invanda transportlösningarna behöver ändras. Nya tankar behövs. Kanske fler lastcyklar med elmotor för enkla snabba transporter?

Det gamla Uppsala bestod av en salig blandning av bostäder, butiker, fabriker i den icke-akademiska och icke-kyrkliga delen av staden. I dag är miljöerna mer kategoriserade med bostäder för sig och företag och butiker för sig. Men varför inte testa att lägga företag i gamla industrimiljöer, som skett i exempelvis Nymanskvarteren intill Vaksala torg. Varje inflyttat företag måste ju inte nödvändigtvis ha nybyggt.