Den trånga stadskärnan har sina fördelar

Intima Uppsala har en fördel i konkurrensen.

Trångt och intimt på Drottninggatan i Uppsala.

Trångt och intimt på Drottninggatan i Uppsala.

Foto: Karin von Scheele Pettersson

Krönika2023-08-26 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På flera platser i innerstaden gapar butikslokaler tomt ut mot de förbipasserande. Dystert att se, tycker fler än jag. Är det konjunkturen och skakigheten på den ekonomiska fronten som är orsaken, frågar man sig, eller har ännu mer handel flyttat ut till ytterområdena – eller hem till köksbordens datorer?

Kan det vara så att Uppsala är på väg att bli någon sorts sovstad till Stockholm, en plats där man sover i det ständigt växande bostadsbeståndet, men inte gör sina inköp?

Nej. Svalkar man av pannan något och försöker orientera sig i tabeller från informerade analytiker, blir bilden att det inte är så illa som det ser ut. Det finns fortfarande efterfrågan på butikslokaler i centrum och de butiker som just nu är tomma är på väg att bli uthyrda. Det osäkra läget för hushållens ekonomi gör att intresserade hyresgäster än så länge dröjer på steget och avvaktar. 

De tomma ytorna i centrum kan också tyda på en dynamik i lokalbeståndet och en efterfrågan. Den som rör sig ofta i centrum märker att butiker eller för den delen kaféer och krogar ofta flyttar runt. Kanske visar det sig att en lokal antingen hade fel läge eller fel storlek. Det gäller för företagaren att inse när man måste anpassa sig efter ständigt skiftande omständigheter.

För åtskilliga år sedan pågick någon sorts tävlande mellan Uppsala, Västerås och Gävle om vilken stad som hade det största handelsindexet. Uppsala vann aldrig, vad jag minns, utan låg på 110 i den gällande skalan medan Västerås och Gävle nådde 120 – 130.  I dag har jämförelserna minskat i intresse. I Uppsalas centrum pågår ju inte bara handel utan en hel rad andra verksamheter som kaféer, krogar, musikinstitutioner, teater, bibliotek, sport. Butiker är förvisso en viktig del av den centrala stadens liv men inte den enda. 

En annan faktor är befolkningskategorier. I Uppsala lever uppemot 50 000 studenter med begränsad ekonomi, till skillnad från Västerås och Gävle där andelen studenter är mindre. Detta påverkar också handeln.

Vill handeln i Uppsalas stadskärna vinna kunder från konkurrenterna på stormarknaderna i ytterområdena och på nätet, finns det ett oslagbart medel – att göra skillnad. Personlig service för den som önskar, hemsändning av skrymmande objekt, inriktning på specialiteter är några exempel på vad som går att göra.

Uppsalas centrum är inte stort. Tvärtom är det litet för att ligga i rikets fjärde kommun. Men just den småskaliga intima miljön uppfattar många som den största fördelen med Uppsalas centrum. Det sticker ut. Den trånga stadskärnan har sina fördelar.