Danmark visar vÀgen för public service

Den sista oktober gick en epok i graven. Den danska privatÀgda public service-kanalen Radio 24Syv stÀngde efter Ätta Ärs sÀndningar.

Att konkurrensutsÀtta DR innebÀr inte skymning för public service visar danska erfarenheter.

Att konkurrensutsÀtta DR innebÀr inte skymning för public service visar danska erfarenheter.

Foto: JOHN ALEXANDER SAHLIN/TT

Krönika2019-11-10 18:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den konservative kulturministern Per Stig MÞller genomdrev reformen att konkurrensutsÀtta det statliga public service-bolaget DR genom att upphandla privata aktörer pÄ mediemarknaden. Han ville förnya dansk talradio. Och som det lyckades.

Kanalen, som skulle komplettera DR P1, drog med sin frÀcka och otraditionella stil till sig fler Àn en halv miljon lyssnare i veckan. Det gick alltsÄ att öka kvaliteten och utbudet av format utanför den statliga mediejÀtten DR:s vÀggar.

Men i vÄras Àndrade den borgerliga regeringen och Dansk Folkeparti (DF) kraven. FrÄn och med i höst mÄste upphandlade bolag pÄ FM4-bandet ha sin huvudredaktion och 70 procent av redaktionella medarbetare minst 11 mil utanför Köpenhamns centrum.

24Syv sade blankt nej och meddelade att de lÀgger ner. Det skrÀmde politikerna som kastade ut en livboj: En ny kanal pÄ DAB-nÀtet skapades med krav som passade 24Syv sÀrskilt vÀl.

En skrÀddarsydd upphandling linjerar inte riktigt med nordiska lÀnders tradition av opartiska myndigheter. Men det visar hur mÄna politikerna var om att behÄlla ett alternativ till statliga medier. Livbojen kom dessutom pÄ initiativ av DF. Alla populister vill inte störta medierna.

Vid första anblick kan det hela ses som att en privat aktör inte klarar av att leverera vad de statliga gör. Men det Àr i sjÀlva verket precis tvÀrtom. Danmark har nu dubbelt sÄ mÄnga privata public service-stationer som innan 24Syv slÀcktes.

Lokaliseringskraven fick tvĂ„ regionala mediebolag pĂ„ Fyn och Jylland att gĂ„ ihop och börja sĂ€nda Radio 4 frĂ„n Århus. Samtidigt har Nationalmuseet, Roskildefestivalen och Vega, en av Köpenhamns största konsertarrangörer, gĂ„tt ihop och skapat kanalen Loud som vann upphandlingen för DAB-kanalen.

Dock visar det hÄrda slaget mot ett enskilt bolag att staten Ànnu har alltför mycket pÄverkan pÄ den marknad som beskyllts för att inte klara av att leverera bra radio. Kanske hade en marknad kunnat vÀxa om politiker tog en mindre aktiv roll i reglering och kravstÀllning.

Det Àr ocksÄ dÀr som de privata alternativens bÀsta argument ligger, sÀrskilt för de som förfasas av östeuropeiska populisters kontroll över statliga medier. Det gÄr inte att kombinera en nÀrmast total politisk uppbackning för en stark statlig mediejÀtte med en total separation av oberoende media frÄn politikens institutioner.

De senaste tio Ären har svensk dagspress förlorat en tredjedel av sina intÀkter, enligt en ny rapport frÄn Nordicom vid Göteborgs universitet. Bara mellan 2017 och 2018 minskade intÀkterna med 1,1 miljarder kronor. Samtidigt Àr public service marknadsledande mÀtt i samlade publikandelar.

Enligt samma rapport stod SR för tre fjÀrdedelar av all lyssningstid. SVT hade en tredjedel av linjÀr-tv. Den svenska marknaden Àr en av Europas mest koncentrerade enligt EAO, EuroparÄdets undersökningsorgan för EU:s tv-marknader. Mellan 2014 och 2018 har SVT och SR fÄtt 358 respektive 226 miljoner kronor i högre intÀkter frÄn staten. Det Àr 73 miljoner mer Àn det presstöd som Ärligen delas ut till all svensk dagspress.

Och enligt en annan ny Nordicom-studie om lokalmedier har sÄ kallade hyperlokala, ofta digitala, medier inte kunnat fylla vakuumet efter nedlagda lokalredaktioner. Statliga medier vÀxer i det tomrum som krympande privata medier lÀmnar efter sig i Sverige.

Det försvÄrar ytterligare för en marknad, sÀrskilt inom nyhetsförmedling, att vÀxa. Att den politiska makten över medier Àr sÄ stor borde vara en vÀckarklocka för alla som tror pÄ genuint oberoende, fria och granskande medier. Danmark visar att det gÄr att skapa nya alternativ.