Dags att ta tillbaka innerstaden från bilarna

Uppsalas innerstad borde vara bilfri. Staden ska vara till för människan, inte bilen.

Svartbäcksgatan är en av Uppsalas sommargator.

Svartbäcksgatan är en av Uppsalas sommargator.

Foto: Lycke Holmén

Krönika2023-07-25 07:00
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.

Ska våra städer vara en plats för människor eller fordon? Ska stadens gator vara en plats där man kan sitta på en uteservering och andas in den friska luften eller ska den vara ännu en plats där bilar dominerar?

I en intervju tidigare i sommar sa statsminister Ulf Kristersson (M) att biltrafiken i svenska städer ska begränsas och beskrev friheten att åka bil som lika stor som friheten från bil. Kristersson tog inspiration från München i Tyskland där man gjort om många trafikleder till gågator.

Statsministern har helt rätt. Den syn på bilar som länge präglat Sverige är en där bilen står i fokus och där stadsplaneringen skett med bilen i centrum. Som ett resultat är bilen ständigt närvarande och stora ytor som hade kunnat nyttjas på andra sätt går till parkeringar. Bilen behövs, det går inte att förneka. Men den bör inte längre vara ett självklart inslag i våra städer.

I en tid där värmerekord ständigt överträffas så borde det vara angeläget att minimera antalet bilar och därmed utsläppen. På de platser som inte längre trafikeras av bilar kan träd och buskar planteras som ytterligare en klimatåtgärd.

Det finns bilfria gator i Uppsala. Under sommaren finns även tillfälliga sommargator. Istället för biltrafik blir dessa gator under några månader platser där restauranger och caféer kan ha uteserveringar. Detta gynnar inte bara dem utan även de som rör sig i centrum. Fler människor i rörelse bidrar till en ökad känsla av trygghet för de som sitter på uteserveringarna och för de som går förbi dem.

Uppsala är känt för att vara en cykelvänlig stad. Men att navigera till exempel Dragarbrunnsgatan som cyklist är allt annat än cykelvänligt i dag när man behöver hålla utkik för bilar, gångtrafikanter och cyklister samtidigt. Uppsalas stadskärna är liten. Det är ohållbart att människor och bilar tvingas samsas om det redan begränsade utrymmet.

Om fler gator i stället var bilfria hade stadskärnan varit både tryggare och behagligare. Föräldrar hade inte behövt oroa sig för att deras barn skulle bli påkörda under en lek medan de åt på en uteservering. Staden hade kunnat bli en plats där människor och möten mellan dem står i fokus.

Att stoppa biltrafiken i Uppsalas stadskärna kommer inte att tas emot med jubel från alla, men det är rätt sak att göra. Att bilister får ta en omväg är på det stora hela ett litet pris att betala. Det kan dessutom bidra till att färre väljer bilen. Det är dags att staden blir en plats där människan står i fokus.