Däcksabbare är inga riktiga aktivister

Det lättare att förstöra än att läsa på och försöka förändra.

Greenpeaceaktivister tränar på ett övningsfartyg.

Greenpeaceaktivister tränar på ett övningsfartyg.

Foto: Janerik Henriksson

Krönika2022-11-30 14:09
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förebilder är sådana som Mahatma Gandhi, Rosa Parks och Martin Luther King. Almstriden i Stockholm 1972 kan också nämnas, liksom bilder på små gummibåtar från Greenpeace intill jättefartyg med misshagliga laster. Om civil olydnad ska fungera ska den vara genomtänkt och ha ett tydligt syfte, men också innehålla ett mått av elegans – allt det som klimatgruppen Tyre Extinguishers saknar.

Natten till måndag slog ”däckförstörarna” till i Uppsala, mot 25 slumpvis utvalda SUV:ar. Redan där hamnar aktivisterna snett eftersom det gått tio år sedan ”suvar på Östermalm” var ett skällsord för klimatbovar med stora utsläpp. Många av de populäraste bilarna i dag är av typen SUV, bland annat av trafiksäkerhetsskäl. De drivs ofta på el eller är åtminstone laddbara.

Således fick Patrik Johansson problem med sin elbil som skulle ta sönerna till hockeyträningen. Han fick kalla på en vän med en luftkompressor som bodde tre mil bort. ”De är idioter på riktigt. Jag har ingen förståelse över huvud taget”, säger han till UNT (29/11).

Bristen på förståelse finns också hos dem som står i kö på motorvägen när några limmade fast sig där. Eller hos småföretagaren som fått sin maskin förstörd när han ska röja skog, på grund av socker i tanken. Eller hos dem som ser aktivister riskera egna och andras liv när de tagit sig innanför avspärrningarna till ett bygge eller en industri.

Aktivisterna gör sina aktioner för ett högre ändamål, ”saken”. ”Därför kommer vi inte sluta förrän Uppsala är stad fri från SUV:ar”, skriver Tyre Extinguishers i ett mejl till UNT, efter att först ha förklarat klimatnödläget. Motivet för att bryta mot lagen är att det är bråttom, att mänskligheten går mot sin undergång bara för att vi lever som vi gör.

Det kan i enstaka fall vara rätt att gå utanför lagen, se namnen i början av texten. Annars är framgångsrik aktivism att läsa på, opinionsbilda och att rikta strålkastarljuset mot det som är fel. Greenpeace fyra principer är inget våld, ingen skadegörelse, öppenhet (ingen maskering) och inte minst ansvarstagande, att stå upp inför myndigheter och förklara sitt agerande. 

Att läsa på och försöka påverka lagstiftare verkar jobbigt, likaså att planera och genomföra komplicerade aktioner. Däcksmarodörer och andra väljer hellre de snabba kickar man får av att ge sig ut i natten och ställa till så mycket oreda som möjligt. Det är spännande, farligt och ger livet mening. Saken? Den kommer i andra hand, vad det nu var. Pälsdjursuppfödning? En hotad skalbagge? Nej, visst ja, klimatet var det som gällde ikväll.