Man kan inte få allt, överallt, på samma gång

Visst vore det spektakulärt med ett nytt konstmuseum, men Kaniken är fortfarande det rimligaste alternativet.

Det är dags att damma av idén om en flytt av konstmuseet från Slottet till Kaniken.

Det är dags att damma av idén om en flytt av konstmuseet från Slottet till Kaniken.

Foto: UNT-arkiv

Krönika2023-04-20 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Everything Everywhere All at Once var den stora vinnaren på Oscarsgalan tidigare i våras. Filmen om en värld med oändligt antal parallella universum, ett multiversum, vann både publikens och kritikernas gillande och kammade hem hela sju Oscarsstatyetter.

När jag läser om Mohamad Hassans nya tankar om Uppsalas konstmuseum (UNT 16/4) är det svårt att tänka bort filmtiteln. Inte för att jag plötsligt ser på det tidigare L-kommunalrådet som huvudrollsinnehavaren Michelle Yeoh när hon konfronteras med multiversums oändliga dimensioner och möjligheter, utan för att Hassan, låt vara något hårdraget, verkar vilja ha allt, överallt och på en gång.

En av de viktigaste invändningarna mot det nu skrotade förslaget om ett nytt museibygge uppe vid Slottet var, vid sidan om de stora ingreppen i den kulturhistoriska miljön, kostnaden. Inte minst att bygga en hiss upp till Slottet skulle ha blivit dyrt.

Nu förespråkar Hassan att man bygger ett nytt konstmuseum centralt i staden, ”som en pendang till stadshuset och Resecentrum”. Det kan säkert bli väldigt snyggt och om det dessutom ligger granne med stationen, lär det också vara svårt för anresande turister att missa. Men det kommer garanterat att kosta. Mycket. Att bygga nytt och stort i ett centralt läge är varken enkelt eller billigt.

Mest uppseendeväckande av allt är att Hassan samtidigt som han förespråkar nytt och dyrt i centrala Uppsala håller fast vid idén om slottshissen. Han vill alltså att konstmuseet ska lämna Slottet, men behålla både kostnaderna och de stora ingreppen i den kulturhistoriska miljön som de tidigare planerna hade fört med sig.

Att placera konstmuseet i centrum är dock rätt tänkt. Men det går alldeles utmärkt att genomföra utan att smälla upp ett nytt prestigebygge i centrala Uppsala. Den gamla tryckeri- och biofastigheten Kaniken vid Västra Ågatan var ett av alternativen som kommunen hade att ta ställning till för två år sedan. Byggnaden ansågs ha kvaliteter som gjorde den lämplig som konstmuseum.

Kaniken är fortfarande det rimligaste alternativet. Den ligger centralt i staden, är lättåtkomlig och det behövs inte extra lösningar för parkering. Sannolikt skulle det krävas stora anpassningar av lokalerna innan konstmuseet skulle kunna flytta in. Men det är mindre besvärligt än att göra detsamma på Slottet, och sannolikt också både billigare och enklare än att uppföra en helt ny byggnad. Och hissen, den kan kommunen strunta i.

Man måste faktiskt inte ha allting, överallt, på en gång. Ett konstmuseum centralt i Uppsala kommer man rätt långt på.