Bygg Årike-bron i Flottsund i stället

I mer än 60 år har Uppsala kommun arbetat med frågan om en bro över Fyrisån i de södra delarna av staden.

Frågan om en till bro över fyrisån har diskuterats i årtionden.

Frågan om en till bro över fyrisån har diskuterats i årtionden.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Krönika2023-07-28 17:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns redan två broar för biltrafik i stadens södra delar, vid Flottsund och över Kungsängen, men båda har befunnits ha otillräcklig kapacitet för den växande befolkningen i södra Uppsala. Många har insett att ytterligare en bro, vid Ultuna, är nödvändig.

I samband med det så kallade fyrspårsavtalet med staten och regionen blev frågan om den bron akut. En högbro från Ultuna över naturreservatet Årike Fyris, via Nåntuna, till den kommande tågstationen vid Bergsbrunna planerades. Bron ska vara till för den planerade spårtrafiken mellan centrum och Bergsbrunna station samt för gång- och cykeltrafik. Någon biltrafik ska det inte bli.

Broförslaget är minst sagt kontroversiellt. Det skiljer inte de politiska partierna åt i nämnvärd grad. Däremot finns det starka protester hos delar av allmänheten. För en del som stöder fyrspårsavtalet och införandet av spårtrafik i samband med detta är frågan om bron ett dilemma. Naturvårdsansvariga skakar på huvudet. Bron kommer att inverka menligt på exempelvis det rika fågellivet vid Åriket och hela miljön i den delen av staden påverkas starkt av en bro, menar man. På kommunens hemsida beskrivs brons gestaltning som ”nedtonad men elegant” och att den på avstånd ska se ut som en tunn linje som följer landskapets form. Denna ”tunna linje” kommer troligen att ändå dominera Åriket, var man än befinner sig.

Utöver naturvårdssynpunkter finns flera markproblem att förhålla sig till. Håller Uppsalaåsen och stränderna för den påverkan bron medför? Miljöprövning ska ju ske innan kommunen kan få klartecken.

Det finns ytterligare en faktor att nämna i sammanhanget – den framtida politiska sammansättningen i Uppsala. Om dagens majoritet kommer fram till att bron utöver gång- och cykeltrafik enbart ska vara öppen för spårtrafik och utryckningsfordon är det inte givet att detta gäller i ett 50 till 100-årsperspektiv. Morgondagens Uppsalapolitiker tycker kanske att det är slöseri med resurser att inte släppa fram privatbilister på bron.

Det kanske var rätt att det tog så lång tid att åstadkomma det nu föreliggande broförslaget. De senaste decenniernas Uppsalabor och politiker såg kanske i själ och hjärta Åriket som en oskattbar klenod i Uppsalamiljön?

Så vilka är alternativen till det dagens förslag? Ett inte särskilt diskuterat är en dragning av spårvägen runt Flottsund med åtföljande omgestaltning av området där. Tänk den tanken!