I dag Ă€r första dagen pĂ„ sportlovet och för mĂ„nga barn vĂ€ntar nu en vĂ€lbehövlig vila frĂ„n skolarbete och vardag. För de barn som behöver omsorg pĂ„ sportlovet har skolornas fritidsverksamhet en viktig roll. PĂ„ fritidshem ska barn fĂ„ chansen bĂ„de till meningsfull fritid och att utvecklas och lĂ€ra sig â att det finns rĂ€tt förutsĂ€ttningar för att kunna erbjuda detta Ă€r avgörande. Fritidshemmen omfattas av lĂ€roplanen och Ă€r en del av grundskolan, men liksom nĂ€r det gĂ€ller skolan i övrigt Ă€r de regionala skillnaderna stora.
I en rapport om fritidshem i Uppsala kommun frÄn förra lÀsÄret ges en bitvis besvÀrlig bild av hur verksamheten fungerar. à ena sidan verkar de flesta barn trivas och kÀnna sig trygga, men Ä andra sidan finns en klar nedÄtgÄende trend nÀr det gÀller barns upplevelser av lugn och ro pÄ fritids.
Uppsala avviker ocksĂ„ i jĂ€mförelse med landet i övrigt nĂ€r det gĂ€ller antal elever per heltidsanstĂ€lld vuxen. Antal inskrivna barn per heltidsanstĂ€lld vuxen Ă€r 30,1 i Uppsala, jĂ€mfört med 20,2 i snitt för riket. I Uppsala Ă€r det alltsĂ„ nĂ€stan 10 fler barn per vuxen Ă€n genomsnittet. Med det som bakgrund Ă€r det kanske inte sĂ„ konstigt att det blir svĂ„rare och svĂ„rare för barnen att fĂ„ âlugn och roâ.
De anstÀllda pÄ Uppsalas fritidshem Àr otroligt viktiga för barnen, sÄvÀl för relationer och fritid som för deras lÀrande. För att de ska fÄ möjligheter att ge barnen de bÀsta förutsÀttningarna före skolan, efter skolan och pÄ loven behövs resurser.
Det behövs inte bara fler vuxna i skolan, utan Àven tid för planering och uppföljning av verksamheten. Detta inte minst eftersom kommunen har som mÄl att öka antalet barn inskrivna i fritidsverksamhet. Ska antalet barn öka mÄste ocksÄ de som jobbar med barnen fÄ resurser till att göra sitt jobb sÄ bra som möjligt.
PĂ„ skolloven Ă€ndras verksamheten pĂ„ fritidshemmen â dagarna fĂ„r en annan inramning och det Ă€r fĂ€rre barn nĂ€rvarande. Sportlovet blir alltsĂ„ nĂ„gra dagar nĂ€r barngrupperna blir mindre och lĂ€rarna i fritidshem fĂ„r mer tid till verksamheten. Förhoppningsvis Ă€r det nu bĂ„de barn och pedagoger pĂ„ fritids fĂ„r efterlĂ€ngtad lugn och ro.
För att lugn och ro ska bli vardag Àven fortsÀttningsvis och inte bara pÄ loven behövs dock mer resurser och riktade insatser mot fritidshemmen. SÄdana satsningar blir ett sÀtt att vÀrna barns viktiga trygghet och trivsel i skolan och i samhÀllet.