Flygflottiljen F 16 på Ärna i Uppsalas norra delar kommer att väckas till liv igen efter en flera decennier lång törnrosasömn. Det har regeringen och samarbetspartierna kommit överens om. Beslutet hälsas med glädje av kommunens företrädare som dels understryker det ansvarsfulla i att bejaka beslutet, dels hoppas på ett tillskott till arbetsmarknaden. Flottiljen stoppades i malpåse när den upphörde men är redo att återuppstå, inte minst med de omfattande investeringar som redan finns på Ärna.
Beslutet innebär konsekvenser för Uppsala och planerna för utbyggnaden av staden. Den stora utbyggnaden, som hänger ihop med Uppsalapaketet och satsningen på fyra järnvägsspår till Stockholm, tar avsevärda delar i anspråk av hittills outbyggd mark i de sydöstra delarna av staden, runt Ultuna, Nåntuna, Bergsbrunna och Sävja. Kritiker har vänt sig emot den massiva satsningen, av upp emot 30 000 bostäder och då föreslagit att den nya bebyggelsen ska ske på andra håll runt staden. Framför allt gäller det vid de orter som ligger utmed järnvägen mot Gävle respektive Sala.
Nu är förutsättningarna förändrade. Flottiljområdet Ärna ligger nära Uppsalas stadsbebyggelse och de mest förekommande inflygningslederna berör flera av stadens norra och västra förorter. Det blir inte lika enkelt att förespråka utbyggnad i Skyttorp, Vattholma eller Storvreta med tanke på flygplansrörelserna, kanske inte heller västerut mot Stenhagen-Herrhagen, Vänge, Börje och Järlåsa.
Vi som gärna har tänkt i de banorna får troligen tänka om och finna oss i att den södra och sydöstra utbyggnaden blir ofrånkomlig. Redan nu förekommer flygverksamhet på Ärna, med ljud som fyller luften inte minst över de nordöstra delarna av kommunen, och kraftigt utökat flygande kommer självfallet att märkas ännu mer i framtiden.
Från Ärnas sida framhålls det att man gärna tar emot klagomål och övriga synpunkter på flygbuller och görligaste mån försöker anpassa flygrörelserna, men det säger sig självt att denna anpassningsförmåga inte kan bli mer än marginell. En flygbas kommer att låta.
Allt detta måste betyda att planerna för en kommande utbyggnad i sydost ligger fast. Utöver denna utvidgning finns kommunens byggplaner längre österut, mot Gunsta, Funbo och Marielund. Dessa tre områdena har ju inte någon imponerande tät kollektivtrafik i dag. Ska de utvidgas gäller det att förhindra en situation som liknar den i Lindbacken, nära staden i kilometer, men långt från en god lösning för kollektivtrafik. Bilpendling är inget för 2050-talet.