Varför kör privatbilister i Uppsala innerstad, den stadskärna som måste vara en av de minsta och mest svårgenomträngliga i städer av motsvarande storlek? Ett skäl är för att man kanske bor i innerstaden. Ett annat för att man har ett ärende där. Ett tredje för att vägen till målet blir kortare om man kör genom stadskärnan.
Men det korta och enkla svaret är helt enkelt att bilister väljer att köra sin bil genom innerstaden för att det går. Om det inte gick, lät man bli.
I försöken att få Sverige att bete sig på ett sätt som är ansvarsfullt gentemot miljön är ett av slagorden ”Det ska vara lätt att göra rätt”. De olika sop-fraktionernas kärl i återvinningsstationen ska till exempel ha tydliga placeringar och det ska skyltas om vad som får kastas var. Det ska också vara lätt att cykla i Uppsala, varför cykelvägarna byggs ut och trafikmiljön mer och mer tar hänsyn till cyklisterna.
Det är inte fel att satsa på rätt beteende, men det kanske är ännu mera rätt att satsa på att göra det svårt att bete sig fel. Att släppa igenom privatbilister genom den trånga stadskärnan, där tusen och en krafter konkurrerar om utrymmet, är inte särskilt smart. Dessutom höjs de redan höga utsläppsnivåerna i stadskärnan ännu mer.
Riktigt osmart är trafiken på Dragarbrunnsgatan där det ska råda ”gåfart” och de olika trafikslagen ska samsas om utrymmet. Minsta barn inser att dessa trafikslag inte är jämspelta. Dragarbrunnsgatan är som vilken annan trafikerad gata som helst där de minsta barnen och deras sällskap får passa sig noga för att inte ta ett snedsteg ut i körbanan där bilarna far förbi.
De relativt få gånger som jag kört bil på till exempel Dragarbrunnsgatan har jag skämts och hoppats att ingen sett mig. Jag vet att jag betett mig på ett felaktigt vis – men ändå har jag kört där eftersom det varit möjligt.
Jag menar att valfriheten för privatbilisterna måste minska, för att inte säga upphöra, i stadskärnan. Det ska inte vara en privatmoralisk fråga om att bete sig miljömässigt rätt utan trafikmiljön ska vara byggd för ”rätt” beteende.
För övrigt är det redan nu inte valfritt att vintertid köra bil med dubbdäck på Kungsgatans centrala passage utan förbjudet. Och nu i sommar är biltrafik förbjuden på vissa gator som blivit blomstrande utemiljöer
Visst finns det rörelsehindrade personer som är verkligen beroende av att kunna nå ett mål i innerstaden med bil. Låt dem utgöra ett undantag och släpp även in varutransporter under vissa tider på dygnet, för Uppsalamiljöns skull.