Det finns inte en ridskoleunge eller hästälskande tonåring som inte vet vad Maya Delorez är. Sedan Uppsalaföretagets ridtights slog ned som en bomb i hästvärlden för ett antal år sedan har Ryttarsverige tagit den både snygga, funktionella och sköna hästsportsutrusningen som företaget tillverkar till sitt hjärta. Genom väl uttänkt design och en prisklass mitt emellan populära men dyra märken som Samshield, Pikeur eller Cavalleria Toscana och billigare ridkläder från något av hästvaruhusen, lyckades Maya Delorez hitta en perfekt nisch.
Genomgående har också varit tydligt att MD riktar sig mot ryttare i alla storlekar och av båda könen, vilket säkerligen bidragit till populariteten.
När organisationen Företagarna häromdagen delade ut priset Årets Unga Företagare kom det därför knappast som någon överraskning att det var just Madelene Törnblom, vd och grundare för Maya Delorez, som stod på prispallen.
I en tid när människor som är ute och vevar om entreprenörskap allt som oftast är personer som byggt sig en plattform och grundat olika kortlivade verksamheter genom återkommande bidrag från olika offentliga skattkistor eller är influencers vilkas företagande till 99 procent bygger på deras egna sociala medier och på att människor tror att de kommer att leva lika härliga liv som sin favoritkändis om de köper ansiktskrämen eller tröjan med vederbörandes namn på, är Törnblom en frisk fläkt.
Att som 21-åring starta ett företag som tillverkar en produkt som marknaden suktar efter är en prestation. Att dessutom utveckla och bygga företaget så att det i dag har en omsättning på över 100 miljoner, genererar vinst och skatteintäkter och kanske viktigast av allt, ger jobb åt ett stort antal människor, är fantastiskt.
Det personer som Madelene Törnblom gör är också att visa att har man en bra idé och en vilja att arbeta hårt, behövs knappast diverse entreprenörskapsutbildningar, onlinekurser i nätverksbyggande eller gruppevent med flashiga svengelska titlar. Det är en lärdom som kommuner, myndigheter och andra vilka varje år pumpar in hundratals miljoner i entreprenörskapsindustrin, borde ta till sig.
Vårt lands välstånd är beroende av att människor vågar och vill starta och driva företag. Solida verksamheter som har långsiktiga möjligheter att växa och bidra till samhället på olika sätt. Företag som Maya Delorez.
Förhoppningsvis leder den uppmärksamhet som priset Årets Företagare ger till att fler unga tjejer och killar inte bara upptäcker Uppsalaföretagets ridkläder utan också den lika grymma vd:n, vars resa är värd att inspireras och lära sig av.