Många tar tåget hit men säkert ännu fler besökare tar bilen. Var ska de parkera sitt fordon? Tillgången till bilparkeringar i centrum är begränsad och det kan bli många ofrivilliga sightseeingturer runt Uppsala innan det blir möjligt för besökaren att ställa ifrån sig bilen.
Att parkera bilen är ett dagligt problem också för Uppsalaborna själva. Föredrar man att ta bilen in till stadskärnan för att uträtta ärenden kan även den mest inbitna Uppsalabon tvingas till sightseeing i den egna staden. Och för många som inte har hyrda parkeringsplatser intill den egna bostaden blir problemet detsamma. Var ska bilen stå när man inte behöver den?
Uppsalas kommunpolitiker har inte oväntat olika lösningar på frågan. Det måste vara tillåtet att parkera på gatan i närheten av bostaden, anser en del. Bilar förfular miljön och det finns ingen anledning att kommunen och därmed alla skattebetalare ska bjuda på gratis mark för den enskilde bilägaren. Tomma ytor är en bristvara i Uppsalas centrum och de ska därför inte upptas av privatpersoners bilar, menar andra.
För en tid sedan sammanfördes på nyhetsplats i UNT kommunalråden Erik Pelling (S) och Stefan Hanna (C) för att diskutera parkeringsproblemen i Uppsala. På sätt och vis var de välgörande eniga i sin syn: Uppsala ska inte fyllas av parkerade privatbilar utan dessa ska i möjligaste mån placeras i parkeringshus eller i underjordiska garage. Oenigheten gällde snarare hur snabbt en sådan inriktning ska genomföras.
– Uppsalaborna måste ställa om till en livsstil där allt inte är uppbyggt kring bilen, ansåg kommunalrådet Pelling.
– Vi kan genomföra en omvandling av bilparkeringspolicyn först när kollektivtrafiken är utbyggd, förklarade kommunalrådet Hanna.
Tänker man efter riktigt noga kan det ju inte vara en självklarhet att kommunen ska tillhandahålla gratis tomtmark, även om det bara rör sig om ett par kvadratmeter, för parkering. Och det finns sannolikt åtskilliga bilägare som kanske vill ändra livsstil, men helst i egen takt och på eget initiativ, utan inblandning av kommunalråd.
Att genomföra en omedelbar parkeringsomvandling torde bli svårt men på sikt måste det stå klart att bilen får maka på sig och inte dominera det gemensamma utrymmet som länge varit fallet. I de nya bostadsområdena runt om i Uppsala byggs parkeringshus och parkeringsgarage i husens bottenvåningar förekommer också. Det är en bra utveckling.
För såväl tillresande som dagliga pendlare är utkantsparkeringar en möjlig väg. Parkerings-ytor i stadens ytterområden med god kollektivtrafik som komplement har länge varit en god idé. Den har planerats i åtskilliga år och vem vet, snart blir det kanske verklighet. Privatbilismen går inte att tänka bort men däremot måste det gå upp för alla bilister att de själva måste ta det ekonomiska ansvaret för sin bilparkering.
Kersti Kollberg
Fristående kolumnist