Många förvånades över detta, medan andra såg en bekräftelse på att Uppsala är på väg att nå uppställda miljömål.
En bidragande orsak till Uppsalas framgångar är det samarbete som går under benämningen Uppsalas klimatprotokoll. Detta består av 29 företag, institutioner, organisationer och kommunens två universitet som har förbundit sig att vidta en rad klimatförbättrande åtgärder. Vid taktpinnen står kommunen och dess klimatstrateg Björn Sigurdson. Han vill att kommunen ska trigga igång alla i kommunen att tänka på klimatet och öka takten i klimatomställning.
Bland många frågor som kommunen fokuserar på är uppvärmningen av bostäder och fastigheter viktig. Oljeeldning av bostäder och andra fastigheter har ju minskat drastiskt under senare år och om fem år räknar man med att alla oljepannor är ersatta av andra energikällor. Andra exempel är bilbränsle, ett område där omställningen går trögare. Fossilfritt i tanken 2020 är målet men det måste till underverk om det ska målet ska nås.
Det finns dock ett område som inte nämns så mycket i de kommunala planerna för en klimatorienterad omställning och det är trafiken. Det är en utmaning för den rödgröna kommunledningen att växla om de senaste 50 årens bildominans till bekväm och välfungerande kollektivtrafik. En kraftig och välkommen upprustning av cykelbanor och -leder har inletts, men cykeln kan ju inte ersätta bilen generellt.
Visserligen har stora satsningar gjort på vinterväghållning av cykelbanor och fler har förmåtts att använda cykeln vintern igenom men alla kan inte cykla jämt.
Cykelleder måste kompletteras med modern kollektivtrafik. Än så länge stavas kollektivtrafik buss men trevande idéer om konkreta planer på spårväg yppas då och då. Uppsala borde vara mer än moget för ett modernt spårvägssystem men än så länge är inte det sista viktiga steget mot ett sådant system taget.
Det fungerar inte med spår som binder fordon i en stad som vill vara flexibel, säger en del kritiker, och vinterväglag och spårväg är ingen bra kombination, heter det också.
Det vore ju rätt egendomligt om Uppsala skulle vara undantaget i en stor mängd städer i såväl Sverige som på den europeiska kontinenten där modern spårväg antingen redan finns eller planeras. Om de stora utbyggnader som planeras i den södra delen av staden verkligen genomförs vore det ett givet tillfälle att också planera in spårväg där.
Huvudsaken är att de billeder som hittills funnits med i trafikplaneringen minimeras. Biltrafik med fossila bränslen hör till det förgångna. En övergång till miljövänliga drivmedel förbättrar visserligen luften i Uppsala, men fler bilar kräver utrymme som det är ont om. Lösningen heter mer kollektivtrafik.