Volvo laddar upp

Bilindustrin har el i tankarna.

Följ strömmen. Volvo och bilindustrin ställer om.

Följ strömmen. Volvo och bilindustrin ställer om.

Foto: Åserud, Lise

Ledare2017-07-06 00:30
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

På onsdagen meddelade Volvo Cars att biltillverkaren kommer att ha elmotorer i samtliga bilar som lanseras från och med 2019. En del kommer att vara hybrider och alltjämt ha förbränningsmotor under huven, men även om inte alla Volvobilar blir helt och hållet elektriska är beslutet långtgående.

Volvo anför krav från kunderna och eget miljöarbete som skäl för den nya inriktningen. Det vore förhastat att tala om ett strömhopp från fossilbränsledrivna bilar. I Sverige är varannan ny bil en diesel och antalet elfordon på de svenska vägarna är fortfarande få – och dyra. Men insikten om att transporterna måste bli grönare för att möta klimatutmaningen sprider sig. Även andra miljöaspekter innebär att ”business as usual” inte är ett alternativ. I exempelvis Oslo har det införts tillfälligt förbud för dieselbilar av miljöskäl.

Elmotorer släpper inte ut avgaser där de körs, går tyst och är energieffektiva. Dessutom finns det få rörliga delar i en elbil som behöver underhåll. Däremot är batteriframställningens miljöpåverkan inte lika miljövänlig. En litteraturstudie gjord av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten visar att utsläppen av växthusgaser och energiåtgången i produktionen av batterierna är betydande. Men det finns en hake. Den tekniska utvecklingen går så fort att många ser slutsatserna som föråldrade.

Exemplen på att utvecklingen går snabbt är många. Nyligen beslutade Volvos kinesiska ägare Geely att storsatsa på ett innovationscentrum i Göteborg för uppkoppling, elektrifiering och grön teknik. Västerås eller Skellefteå ser ut att bli platsen för Europas största batterifabrik om företaget Northvolts planer på masstillverkning av batterier blir verklighet.

I våras väckte den amerikanska uppstickaren Tesla med superentreprenören Elon Musk bakom ratten uppmärksamhet genom att passera Ford Motors i börsvärde. Sedan dess har Tesla kört om även General Motors och BMW och börjar närma sig världsettan Volkswagen. Det beror inte på att Tesla är en vinstmaskin som tillverkar många bilar. Inget av det stämmer. Företaget går alltjämt med förlust och tillverkningen är pytteliten jämfört med de traditionella biljättarnas. Däremot erbjuder Tesla precis det som investerarna vill ha: rätt position för att – om allt går enligt plan – erbjuda mycket stark tillväxt inför ett nära förestående tekniksprång.

Senare denna vecka väntas de första exemplaren av Teslas nya medelklassbil rulla ut från fabriken i Kalifornien. Hundratusentals köpare har förhandstecknat sig och betalat in handpenning för den nya bilen, trots att den bara funnits på ritbordet. Det är den entusiasmen för elbilar som Volvo och de andra tillverkarna nu ställer om för att möta.

Framtidens mobilitet är elektrisk, inte oljig.

Magnus Krantz

6/7 2017