I höstas valde Sverigedemokraterna att, med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, rösta för att unga ska få avgiftsfria resor i UL-trafiken i sommar. Som UNT (26/3) rapporterat är det nu även klart med de praktiska delarna om hur det ska gå till.
Alla som är folkbokförda i Uppsala län och 7–19 år ska om någon månad få ett brev hem med en värdekod, som sedan kan användas i UL-appen. Biljetten kommer att gälla de tre sommarmånaderna.
Det finns säkert gott om ungdomar som glatt kommer att få åka runt – till sommarjobb, till roliga aktiviteter i stan, till kompisar och så vidare – utan att behöva lägga en krona på resorna.
Från politiskt håll lät det också optimistiskt när beslutet fattades.
Vi gör det ”möjligt för barn och unga att ha en meningsfull fritid", sade Joel Gohari (S), andre vice ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i regionen. "Ingen större revolution", det är bättre att ungdomar nyttjar kollektivtrafiken än "hittar på bus", sade regionrådet Christer Olsson (SD).
Nu finns det förvisso möjligheter för ungdomar att hitta på hyss även i kollektivtrafiken. Problemet med sommarbusskorten är dock inte att de kan tänkas ha även positiva effekter. För det första är ”gratis” i sammanhanget en utgift, som därför måste vägas mot andra utgifter och om vad som behöver prioriteras. Kostnaden i uteblivna intäkter för regionen beräknas bli ungefär 15-20 miljoner kronor, och bara att skicka ut brevet med värdekod kan kosta ungefär 1 miljon kronor.
När tankesmedjan Fores för några år sedan tittade på effekterna av nolltaxa konstaterade man att främst tre kategorier av människor började åka med kollektivtrafiken: Fotgängare, cyklister och personer med gott om tid som för skojs skull vill ta bussen (Dagens Samhälle, 15/2 2016).
Just när det kommer till ungdomar är risken att cykeln ställs för att, av bekvämlighetsskäl, ta bussen. Effekten av politiken blir då att unga rör sig mindre. Under sommaren dessutom, när det är förhållandevis lätt att ta sig runt på cykel. Med tanke på alla larm om att barn och ungdomar rör sig för lite, har försämrad motorik och andra negativa effekter av stillasittande är det inte en särskilt vettig politik.
Inte nog med att "gratis" busskort alltså innebär en betydande kostnad, kommer det att få ungdomar som skulle kunna gå eller cykla att i stället ta bussen.