I dagarna uppdagades det att många influencers såsom Bianca Ingrosso och Margaux Dietz som tillsammans samlar 1,5 miljoner följare på Instagram har gjort reklam för Yoni-massage. En massage med fokus på anus, bröst, vulva och vagina. Den beskrivs som ett mirakel som ska bota sjukdomar. Inga bevis för det finns och nu är många på sociala medier arga. Prostitution, menar vissa. Ansvarslös kommunikation, menar andra.
Huruvida de unga följarna tror på det eller inte kan bero på bristande sexualkunskap men det är inte konstigt att de väljer att tro på sin stora förebilder oavsett utbildning. Kanske ska företag och influencers helt enkelt inte skriva saker som inte stämmer, i sin reklam.
Marknadsföringen utvecklas och nya sätt, på nya plattformar, skapas varje dag. Då finns det anledning att se över lagstiftningen vi har. Marknadsföringslagen är i dag relativt intetsägande. Mycket myndighetsutövande sker genom branschorganisationer och bygger på förtroende. Förtroende som ständigt bryts. Det finns flera hål som behöver täppas till i lagstiftningen.
I Frankrike är det exempelvis olagligt att använda sitt barn för att marknadsföra saker på sina sociala medier. Detta för att stoppa att barnen utnyttjas utan att få någon del av inkomsten. Det är ett exempel på ett hål man bör fylla även i svensk lagstiftning.
I marknadsföringslagen står det bland annat att “En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet” (10 § marknadsföringslagen). Det är tydligt att man inte får sprida falsk information genom marknadsföring. Problemet är att konsekvenserna inte blir särskilt stora. Summan en lyckad marknadsföringskampanj kan generera kan ofta bli mycket högre än ett potentiellt straff. Det måste även framgå reklam är just reklam. Men när Calle Schulman och Isabella Löwengrip fälls för dold reklam är det av Reklamombudsmannen vars domar fungerar som vägledande i god marknadsetik. Något straff utdelas inte.
Man skulle kunna hävda att influencers och företag måste ta ansvar för vad de kommunicerar. Det finns inga bevis för det som marknadsförs, att yoni-massage skulle vara en mirakelkur som botar en mängd sjukdomar. Det visar tydligt på att marknadsföringslagen behöver en bredare översyn för att hänga med när samhället utvecklas.