Räkna med försenad och fördyrad spårväg

Det ligger i Erik Pellings och de rödgrönas intresse att signalera att allt går som planerat med spårvägen.

Om jättebron över Fyrisån inte godkänns av miljödomstolen försvåras spårvägsbygget.

Om jättebron över Fyrisån inte godkänns av miljödomstolen försvåras spårvägsbygget.

Foto: Uppsala kommun

Ledare2024-08-22 09:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Frågan är egentligen avgjord, besluten fattade. Det ska bli spårväg i Uppsala. Någon entreprenör är dock inte kontrakterad – upphandling pågår. Ändå väljer den rödgröna majoriteten att tillsammans med regionstyret ”sätta spaden i marken”.

På onsdag morgon startade kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) och regionstyrelsens ordförande Helena Proos (S) symboliskt bygget av spårvägen med ett första spadtag i hörnet Dag Hammarskjölds väg och Husargatan. Agerandet är förståeligt, om än tomt.

För framför allt Pelling är det mycket viktigt att sätta bilden av att allt är klappat och klart och rullar på som det ska. Han vill inte ge nya öppningar för spårvägsmotståndarna i fullmäktige att ifrågasätta projektet. Samarbetet med Utvecklingspartiet blir garanterat också lugnare om spårvägsbygget löper på som det ska.

Men riktigt så enkelt är det inte.

undefined
Jennie Claesson (L) backar upp Erik Pelling (S) och de andra rödgröna om spårvägen.

Det spelar ingen roll att de rödgröna gruppledarna tillsammans med Jennie Claesson (L) på debattplats i dag (22/8) skriver att ”få frågor har utretts och granskats så mycket som modern spårväg i Uppsala”. Eller att man minimerar ”förlusten av skogs- och åkermark och samtidigt kompenserar med naturvårdsåtgärder när vi bygger spårvägen och staden”.

För vägen fram till att det till slut rullar spårvagnar mellan Bergsbrunna och Resecentrum är krokig. Till att börja med väntar en tuff miljöprövning. Om det blir ett nej till planerna på att bygga den 900 meter långa bron vid Ultuna, är det svårt att se hur man ska ta projektet vidare. Ån ligger där den ligger och det är omöjligt att både dra spårväg genom de planerade bostadsområdena i sydöstra staden och koppla samman linjen med en Bergsbrunnastation utan att ta sig över vattnet.

Uppsalas lerjord är ett annat problem. Det kommer att behöva pålas både här och där. Men ingen vet riktigt hur mycket.

Om man bara får ja till att bygga en bro över Fyrisån blir det nog ändå spårväg till slut. Däremot kommer det att med största sannolikhet ta längre tid än beräknat. 2029 känns som en mycket optimistisk prognos. Uppsalaborna bör också räkna med att det hela kommer att kosta. Mycket. 

Projektet är alldeles för stort och innehåller så många osäkerheter att det garanterat kommer att dra av över budget. Både förseningar och fördyrningar är mumma för spårvägsmotståndarna i fullmäktige och riskerar späda på spårvagnsskepsisen hos invånarna.

Därför är det så viktigt att signalera att bygget är igång och går som planerat. Därför står Erik Pelling och Helena Proos vid Dag Hammarskjölds väg och ”sätter spaden i marken”.