Kanske dags för Mats Persson att tänka rätt

Att kraftigt kapa universitetens fristående kurser skadar ett lika klassiskt som viktigt bildningsideal.

Tänkte han rätt? Utbildningsminister Mats Persson (L) har all anledning att fundera över Uppsala universitets klassiska devis.

Tänkte han rätt? Utbildningsminister Mats Persson (L) har all anledning att fundera över Uppsala universitets klassiska devis.

Foto: FREDRIK PERSSON

Ledare2024-04-13 07:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

”Ett land som inte satsar tillräckligt på humaniora och klassisk bildning blir ett fattigare land. Därför bör nästa mandatperiod inledas med en bred humaniorasatsning på högskola och universitet. Denna satsning innebär en höjning av kvaliteten på utbildningen och förbättrade villkor för forskningen.”

Så skriver Liberalerna i sitt kulturpolitiska program om vikten av att satsa på humaniora. Här framgår tydligt idén om att bildning är något större och vidare än utbildning. Det här vet rimligen också utbildningsminister Mats Persson (L). Dels har han en lång bakgrund i Liberalerna (och tidigare Folkpartiet), dels har han både studerat och doktorerat vid Lunds universitet.

Men när han i en debattartikel i Svenska Dagbladet (9/4) går till ett svavelosande angrepp mot svenska lärosätens utbud av fristående (distans-)kurser verkar allt detta glömt. Just humanioran vilar tungt på fristående kurser. Och visst, a-kursen i idéhistoria vid Uppsala universitet, för att ta ett exempel av många, tar inte studenterna närmare en yrkesexamen, men den vidgar förhoppningsvis deras vyer och gör att de står stadigare när de väl ger sig ut i yrkeslivet.

Det är det som bildning handlar om – och därför är det något som Liberalerna, åtminstone fram till nyss, värnat om.

Persson säger sig i stället vilja satsa på yrkesinriktade högskoleutbildningar: ”Under de kommande åren görs riktade satsningar för fler undervisnings­timmar på tekniska utbildningar. Vi möter industrin och sjukvårdens kompetens­behov genom att det utbildas fler sjuksköterskor och ingenjörer.”

Utbildningsministern går här så vilse i sin argumentation att hela utspelet borde ha skrotats. Till att börja med finns ingen motsättning mellan att lärosätena erbjuder ett stort antal fristående kurser och att regeringen satsar mer på till exempel ingenjörsutbildningar. Det handlar om prioritering och resursfördelning.

Dessutom blandar Persson äpplen och päron när han diskuterar de fristående kurserna. Inledningsvis går han till storms mot fristående distanskurser i hobbybetonade ämnen. Kurser som, leds man att förstå, lika gärna skulle kunna anordnas av andra. Men sedan landar han i slutsatsen att antalet fristående kurser generellt ska minskas till förmån för yrkesutbildningar.

Och det är ju just där, bland de fristående kurserna, som den humaniora som utbildningsministerns parti säger vilja värna och uppvärdera återfinns. Där finns också det bildningsideal som Liberalerna tidigare varit en så stark företrädare för.

Tänker man fritt hamnar man ibland snett. Kanske dags för Mats Persson att göra avbön och tänka rätt.