En folkomröstning för eller emot telefonförsäljning skulle antagligen resultera i nordkoreanska siffror emot. Mycket få gillar att bli störda av dessa försäljare. Detta öppnar för populistiska förslag om förbud som kan drabba företag och deras behov av marknadsföring. Men Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell går inte i den fällan.
Visserligen propagerar hon för ett förbud mot att sälja in lån och krediter via telefonsamtal (DN Debatt 12/10). De lån som kan omfattas här är till exempel att äldre uppmanas belåna sina bostäder som är betalda sedan många år. Då kan man sätta guldkant på ålderdomen, brukar det heta, resa och vara generös mot barn och barnbarn. Ett förbud mot att sälja premiepensionsfonder finns sedan 2018 vilket gjort att problemen kring det upphört.
Men huvudspåret i Konsumentverkets kritik är att få till en lagstiftning som innebär att företag bara får kontakta kunder som gett sitt tillstånd. ”Konsumenter känner sig lurade och manipulerade, såväl efter samtalet som när svaret på ett efterföljande sms ledde till bekräftat avtal, trots att det inte var tydligt kommunicerat”, skriver Cecilia Tisell. Ett aktuellt exempel är S-ägda Kombispels lotteriförsäljning.
Argumenten för en hårdare lagstiftning kring telefonförsäljning är starka, det är många som råkat illa ut. Motargumenten är svaga. ”Det är inte fel på systemet, utan på individer och enskilda företag som bryter mot reglerna”, säger Mattias Grundström, chefsjurist på branschorganisationen Swedma, till SVT (12/10).
Enligt Grundström skulle ingen vilja starta företag om det ”inte fanns möjlighet att berätta om sina produkter”. Det är en närmast grotesk överdrift med tanke på antalet kanaler som är tillgängliga i dag. Swedma har tagit fram de etiska riktlinjer som ska gälla i samband med försäljning via telefon och som ligger till grund för spärregistret Nix.
Ny lagstiftning kommer förstås inte att hindra rena bedragare som bara är ute efter koder till bankdosa eller -id. Där måste polisen och bankerna jobba vidare med att försvåra för snabba pengatransaktioner, samt med ytterligare information till kunderna.
Men man skulle kunna slippa att omedvetet säga ja till ett lotteripaket eller ett komplicerat elavtal en fredagskväll. Samt att plötsligt ta ett nytt lån i tider av sjunkande ränta. Ett test bara: Har någon missat erbjudandena från bolåneinstituten eller något av kreditföretagen som tycker att det är dags att ”samla sina lån”? Trodde väl inte det. Inga seriösa företag drabbas av restriktioner mot att använda telefonen för de budskapen. Lägg på luren nu!