Grundskolan Manar Al-Houda i Uppsala sÀtter normala regler för skolstÀngningar ur spel. Vad hÀnder alltsÄ om Àgaren och barnens förÀldrar Àr överens om att verksamheten bedrivs pÄ rÀtt sÀtt trots att den inte uppfyller skollagens krav? Jo, det Àr barnen som drabbas, de dryga hundra som i augusti pÄbörjade Ànnu ett lÀsÄr i den undermÄliga skolan.
Efter tvÄ Är av utredningar beslutade Skolinspektionen i mars i Är att dra in tillstÄndet för Manar-Al-Houda. Förtroendet för Àgarna saknades, konstaterade myndigheten, efter en hÀrva med misskött ekonomi och lögner om exempelvis en tjÀnst som kurator som ska finnas enligt reglerna.
Föreningen som driver Manar Al-Houda heter ironiskt nog "Integrationsförening för invandrare och flyktingar". Ironiskt eftersom vittnesmÄlen inifrÄn tyder pÄ att Àgarna, som Àr ett slÀktbaserat nÀtverk, gjort sitt yttersta för att hÄlla eleverna isolerade frÄn det omgivande samhÀllet. Redan nÀr förskolan stÀngdes för ett Är sedan berÀttade förÀldrar att de hotats att bli anmÀlda till socialtjÀnsten om de bytte förskola, och att barn ska ha tvingats delta i undervisning om Koranen.
I normala fall hade familjer tagit sina barn till andra skolor för lĂ€nge sedan. Men det Ă€r knappast lĂ€tt att fatta sĂ„dana beslut om man sjĂ€lv saknar en plattform i Sverige och inte har tillrĂ€ckliga sprĂ„kkunskaper. Manar Al-Houda Ă€r deras vĂ€rld och det Ă€r mycket lĂ€tt för Ă€garna att mĂ„la upp âskrĂ€ckbilderâ av vad som kan hĂ€nda barnen pĂ„ vanliga skolor i Sverige.
Tomas Rylander, rektor pÄ ValsÀtraskolan som tagit emot elever frÄn Manar Al-Houda och tidigare frÄn tvÄngsstÀngda muslimska friskolan Imanskolan, berÀttade för SVT (23/8 2023) att barnen frÄn dessa skolor ligger efter med svenskan. NÀr eleverna inte kan svenska fÄr de det svÄrt att hÀnga med i alla teoretiska Àmnen.
Ăgarna fortsĂ€tter alltsĂ„ att driva skolan och har sedan tillstĂ„ndet drogs in i mars fĂ„tt ytterligare 10,3 miljoner kronor i ersĂ€ttning av Uppsala kommun (UNT 8/10). Beslutet har Ă€nnu inte vunnit laga kraft dĂ„ skolan överklagat till förvaltningsrĂ€tten och i omgĂ„ngar begĂ€rt extra tid för att komma in med handlingar. Ett verkstĂ€llande kan sedan överklagas i högre instans.
Kommunen Ă€r maktlös och kan bara se pĂ„ nĂ€r nya skolor startas pĂ„ ideologisk grund eller med vinst som enda syfte. Det Ă€r upp till regeringen att skĂ€rpa reglerna och tidigare i Ă„r startade en utredning med uppdraget âatt föreslĂ„ Ă€ndringar sĂ„ att skolpengen inte kan gĂ„ till annat Ă€n utbildning och att skĂ€rpa Ă€garprövningen betydligtâ. Det Ă€r hög tid men i vĂ€rsta fall Ă€r det för sent för mĂ„nga av barnen pĂ„ Manar Al-Houda.