Att reta upp bÄde SD och nÀringslivet Àr ett gott betyg

Det nya förslaget om arbetskraftsinvandring visar hur viktigt det Àr att inte gÄ Sverigedemokraterna till mötes.

Vinnaren till vÀnster. Förslaget om arbetskraftsinvandring blev mer som L ville Àn SD. Johan Pehrson (L), Maria Malmer Stenergard (M), Ludvig Aspling (SD).

Vinnaren till vÀnster. Förslaget om arbetskraftsinvandring blev mer som L ville Àn SD. Johan Pehrson (L), Maria Malmer Stenergard (M), Ludvig Aspling (SD).

Foto: Christine Olsson/TT

Ledare2023-05-06 07:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Det fanns med som en punkt i Tidöavtalet, och redan i höstas biföll riksdagen propositionen ”Ett höjt försörjningskrav för invandrare”. Det uttalade syftet var att genom höjda inkomstkrav för att beviljas arbetstillstĂ„nd komma Ă„t fusk i systemet. Och i praktiken ocksĂ„ utestĂ€nga mĂ„nga icke-EU-medborgare frĂ„n den svenska arbetsmarknaden.

I Tidöavtalet slogs det fast att arbetstillstĂ„nd bara skulle beviljas för anstĂ€llningar dĂ€r lönen uppgĂ„r till minst svensk medianlön, vilket motsvarar en mĂ„nadslön pĂ„ ungefĂ€r 33 000 kronor. Om det hade blivit verklighet, skulle visserligen ingenjörerna och programmerarna fortfarande fĂ„ arbetstillstĂ„nd.

DÀremot skulle det ha blivit betydligt kÀrvare för bland annat skogsindustrin, besöksnÀringen och delar av vÄrdsektorn. Det Àr branscher dÀr arbetskraft utifrÄn spelar stor roll, men dÀr lönen för mÄnga anstÀllningar ligger under den svenska medianlönen. I praktiken skulle ett sÄdant inkomstkrav bli ett stopp för stora delar av vÄr nuvarande arbetskraftsinvandring.

Detta verkar regeringen till slut ha insett och dessutom förstÄtt att ibland (oftast?) Àr det rimligare att se till landets vÀl och ve, Àn att vara Sverigedemokraterna till lags. För nÀr man den 4 maj presenterade mer preciserade krav, hade inkomstgolvet för arbetstillstÄnd sÀnkts betÀnkligt.

I den promemoria som nu gĂ„r ut pĂ„ remiss, föreslĂ„s ett försörjningskrav pĂ„ 80 procent av medianlönen i Sverige, vilket för nĂ€rvarande innebĂ€r motsvarande en mĂ„nadslön pĂ„ 26 560 kronor i mĂ„naden. Kravet ska enligt förslaget gĂ€lla frĂ„n 1 oktober i Ă„r.

Det Àr ett betydande fall framÄt jÀmfört med ursprungsförslaget och gissningsvis Àr det Liberalerna som kÀmpat hÄrt för att sÀnka inkomstgrÀnsen. De andra tvÄ regeringspartierna har en betydligt mer njugg hÄllning till arbetskraftsinvandring och vad Sverigedemokraterna tycker Àr ingen hemlighet.

Kritiken frĂ„n Svenskt NĂ€ringsliv och Almega Ă€r fortfarande frĂ€n, men inte lika allvarlig som tidigare. Almega varnar till exempel för att det nya inkomstkravet kommer att vara högre Ă€n avtalade heltidslöner inom ”bland annat stĂ€d och service”.

Men det Àr ocksÄ inom lÄglöneyrken som fusket med arbetstillstÄnd har varit mest utbrett och dÀr man trots goda föresatser inte lyckats stÀvja utnyttjandet av arbetskraft.

NÄgot undantag för bristyrken finns fortfarande inte, vilket Àr problematiskt. Det borde ha varit pÄ plats samtidigt som försörjningskravet införs. Och Àven om ett Ànnu lÀgre lönekrav hade varit att föredra, blir skadeverkningarna nu betydligt mindre. Att bÄde Sverigedemokraterna Ä ena sidan nog Àr missnöjda och Svenskt NÀringsliv och Almega Ä andra sidan, Àr bevis nog för att regeringen ÀndÄ hamnat hyfsat rÀtt.