Superföretaget startade på restauranggolvet

Idén till de bästa it-systemen kommer från dem som ska bli dess användare.

Per Söderqvist prisades för sin idé om att underlätta restaurangjobbet med en ny it-plattform.

Per Söderqvist prisades för sin idé om att underlätta restaurangjobbet med en ny it-plattform.

Foto: Liisa Eelsoo

Ledare2023-04-20 15:46
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Ett flertal it-konsulter hörde av sig efter UNT:s ledare om Uppsala kommuns havererade it-upphandling (17/4). Ingen var det minsta förvånad över att kommunen inte kunnat få sitt ”heltäckande it-system” för 14 000 anställda. Efter fem år och 57 miljoner kronor förlorade, det mesta i konsultkostnader, avbröts till slut upphandlingen i förra veckan.

Det finns helt enkelt inget it-företag som kan ro i land den hopplösa uppgiften. Däremot ser sig många tvungna att försöka lägga ett anbud på, som en mejlare skrev, ”en riktig kassako, det vill säga ett långvarigt avtal om ett it-system med tillhörande konsulttjänster för införande, utbildningar och sedan vidareutveckling”. Det är alltså vi, skattebetalarna, som är kassakon.

Förhoppningsvis deltog ett antal kommunala chefer och politiker på Företagargalan 2023 på Slottet i onsdags kväll. Då hade de tillfälle att byta några ord med Per Söderqvist, Uppsalakrögaren som 2006 grundade företaget Caspeco. Hans mjukvaruplattform används i dag av 2 000 restauranger och är snart en miljardindustri. Riskkapitalbolaget Monterro meddelade i januari att man köpt drygt hälften av Caspeco för 330 miljoner kronor (DI 23/1).

Söderqvists företagarresa påminner om många andra framgångssagor. Han såg ett behov, i hans fall att sätta samman restaurangens specifika behov med scheman, inköp och marginaler i ett lättöverskådligt dokument. Han tog hjälp av en student, satte ihop it-lösningen och såg affärerna blomstra. Steget till Mark Zuckerbergs grundande av Facebook på Harvarduniversitetet är inte så långt som det kanske kan tyckas.

Per Söderqvist utsågs till Årets företagare i Uppsala 2023.

It-lösningar är antingen standardiserade och ganska billiga att köpa in, exempelvis ett löne- eller faktureringssystem. Eller så är de specialsydda och då måste de växa fram underifrån, utefter behoven. Den personal som ska använda systemet, förskolläraren eller avfallshanteraren, måste då vara med från början om det ska bli bra. I och med digitaliseringen finns it-lösningar överallt i hela verksamheterna och de måste utvecklas och växa organiskt med dessa.

Lärare och vårdpersonal är innerligt trötta på att vara försökskaniner för it-lösningar som ingen har bett om, som är ofantligt dyra och specialsydda, bara inte för just de dagliga användarna. Skattebetalarna borde vara lika trötta på att förse konsulter med sysselsättning år efter år, för något som i en kravspecifikation från 2018 lät som det bästa av det bästa, en slutgiltig lösning som kunde föra alla it-problem till historien.