Energipriserna har minskat den senaste tiden men matpriserna fortsätter uppåt. Måndagens inflationssiffror oroade ekonomer som tror på stigande räntor under 2023 och fortsatt minskad köpkraft för hushållen. Den hotande lågkonjunkturen kan i värsta fall förvandlas till en krasch med långtgående konsekvenser.
Det går att påverka sina matkostnader. Men det är svårt när det som stigit mest det senaste året är mjölk, ost och ägg (+31,3 procent enligt KPI) följt av fisk (22,3 procent), bröd (20 procent), grönsaker (18,5 procent) och kött (17,5 procent). Livsmedelskedjornas statistik visar ändå att kundernas köpmönster förändrats, att man dragit ned på de dyraste varorna. Det finns en produkt som är helt ohotad, som är den mest köpta varan både i antal och i värde: Trisslotten i kassan (DN 20/2).
Det är förstås oskyldigt med en extra skraplott för 30 kronor, men inköpet ligger helt i linje med hur man agerar i sämre tider. Folkhälsomyndigheten (FHM) slår larm efter en januarimånad där kommunernas skuldrådgivare sett att andelen hjälpsökande som har problem med spelmissbruk stigit från 10 till 30 procent. En särskilt utsatt grupp är lågutbildade unga män.
Nationella stödlinjen för spelberoende har i januari haft en kraftig ökning av antalet personer som tar kontakt, 70 procent fler än samma månad i fjol, och man har valt att starta en chatt för att kunna ge hjälp. Enligt FHM och stödjourerna ”bombarderas” unga av sms från spelbolagen under månaden som betraktas som ”årets fattigaste” (SVT 20/2).
I sociala medier är det en hel del casino-reklam, sponsrade inlägg som ofta riktas till dem som på något sätt bedöms vara intresserade av just spelande. ”500 kronor i välkomstbonus” är ett typiskt meddelande som särskilt lockar den med sämre ekonomi. Det är en ojämn maktkamp. Spelbolagen omsätter 26 miljarder kronor och satsar 4 miljarder kronor på reklam, enligt FHM.
Staten satsar i år 78 miljoner kronor på Spelinspektionen för tillsyn över spelmarknaden. Ytterligare miljoner finns i hälsobudgeten under samma post som åtgärder mot annat missbruk, alkohol, narkotika och dopning. Helstatliga Svenska Spel hade under fjolåret intäkter på drygt åtta miljarder kronor. Vinsten blev 2,4 miljarder och styrelsen förslog i förra veckan en utdelning till ägaren på två miljarder kronor.
Av svenskarna har 6 procent av männen och 1-2 procent av kvinnorna spelproblem. Svenska Spel gör också en massiv reklam. ”Plötsligt händer det” är budskapet till den arbetslösa unga som behöver köpa mjölk, ost och ägg. Just i år är det särskilt otillständigt.