Det var onekligen veckans lokalpolitiska bomb: uppgörelsen mellan det rödgröna styret och Liberalerna om hur trafikkaoset i Uppsala ska minska (UNT 4/2). I ett program presenterades elva punkter för hur det ska bli lättare att ta sig fram i de centrala delarna av staden.
Det är svårt att inte se detta som en reaktion på Uppsalabornas missnöje med till synes illa planerade byggen som gör det svårt att ta sig fram med bil. Det ansträngda läget ledde också till en infekterad debatt på förra veckans fullmäktige där oppositionen med Therez Almerfors (M) i spetsen riktade skarp kritik mot Erik Pellings (S) rödgröna styre.
Ett av många förslag som luftades då var att tillfälligt slopa genomfartsförbudet på Kungsgatan. Det blir nu verklighet. I det nya programmet märks också förslag som att göra om korsningen vid Sjukhusvägen för att minska köerna från Tullgarnsbron och gratis busstrafik på lördagar.
Att tillfälligt släppa fram bilarna hela vägen på Kungsgatan igen är rimligt. Men det är mycket viktigt att detta blir just en tillfällig åtgärd. Den vision om ett centralt Uppsala med betydligt färre bilar måste ligga fast. Kungsgatuundantaget får inte utökas till andra gator, och absolut inte permanentas. Trots de högljudda ropen om hur viktigt tillgänglighet med bil, helst hela vägen fram till butikslokalen, är för centrumhandeln
Sannolikt är det ett feltänk att större tillgänglighet för privatbilism och fler och billigare parkeringar skulle ge någon större skjuts åt centrumhandeln. Det som drabbat Uppsala city är en del av ett större mönster och något som går igen i snart nog varje svensk stad.
Våra köpmönster har helt enkelt förändrats. Många av de inköp som tidigare gjordes i butik, görs numera online. Så om det kanske var sant att tillgängligheten (läs: möjligheten att ta sig hela vägen fram med bil) påverkade affärsmöjligheterna tidigare, när de externa köpcentrumen började stjäla kunder från cityhandeln, är det inte det längre.
Nu tappar både centrumbutikerna och den externa handeln till internetshoppingen. Tydligast märks det inne i city. Det kan varken fler bilar, billigare parkeringsplatser eller gratis bussar ändra på.
Det är förstås rimligt att Uppsalas politiker tar trafikproblemen på allvar, men byggkaoset kommer inte att vara för alltid. Så samtidigt som man underlättar för stunden måste man fortsätta blicka framåt. Stadskärnan måste fortsätta utvecklas på ett sätt så att den fortsätter att vara trivsam och attraktiv också när köpbeteenden har förändrats.
Och Kungsgatan då? Den ska förstås stängas för biltrafik igen så fort det bara går.