Liberalerna byter fot och säger ja till spårväg i Uppsala. Medlemsbeslutet från tisdagskvällen går på tvärs mot beslutet i höstas efter valet. Det beslutet låg i linje med beslutet att återbilda den borgerliga alliansen. Men det nya beslutet betyder inte en återgång till L-politiken under mittenstyret 2018-2022, då partiet vill fortsätta oppositionsarbetet med alliansen.
Förvirrat? Välkommen till Uppsalapolitiken. Kovändningen för L är inte lika total som för Utvecklingspartiet demokraterna (UP) som även bytte politiskt block och accepterade byggplaner och annan S-politik i utbyte mot att det skulle hållas en folkomröstning om spårväg. Dessa planer har sedan modifierats till en omröstning om ”Uppsalas utveckling”. Rimligen kan L-beskedet bli början på en process där tankarna på en sådan folkomröstning, som knappt någon vill se, lite snyggt kan avvecklas?
Spårvägen är en komplicerad fråga. I grunden handlar det om en ”kapacitetsstark kollektivtrafik” som utlovats som en del av fyrspårsavtalet med regionen och staten. Det enda alternativ det skapats en majoritet kring är just spårväg. Motalternativet heter ”inte spårväg”, då det heller inte funnits ett brett stöd för exempelvis systemet BRT, snabbussarna.
Nu finns alltså åter majoritet för spårvagnarna, 44 av 81 mandat. Men motståndet mot spårväg är starkt, allra starkast för UP som ju varit tungan på vågen för den nya majoriteten, som med sina två mandat släppt fram de rödgrönas budget och Erik Pelling (S) till posten som kommunstyrelsens ordförande.
Argast i dag är med andra ord Stefan Hanna (UP). Gladast är sannolikt Erik Pelling, även om han måste jubla i det tysta. Hans styre hänger ju på en skör tråd, men det gör också Uppsalas framtida utveckling. Det politiska hantverket handlar om att få saker gjorda, inte alltid om vem som är mest ärlig eller ställer flest ultimatum.
Vinnaren blir den som står kvar röken lagt sig, som en viss Stefan Löfven gjorde efter två riksdagsval i rad. Taktiken är signifikativ för det största partiet, inte för så många andra. Som Löfven lyckas Pelling också orsaka splittring hos konkurrenten om makten, genom att försätta mittenpartier i ett brydsamt läge. ”Finns inget förtroende är det svårt att bygga samarbeten”, konstaterar Centerns Ehsan Nasari om Liberalernas agerande (UNT 31/5). Alliansens framtid i Uppsala är plötsligt osäker.
Varför lät jag Stefan Hanna löpa? Det är den fråga Therez Almerfors (M) ställt sig det senaste halvåret. Mycket kunde ha varit annorlunda, men frågan om en kapacitetsstark kollektivtrafik hade ändå väntat på ett svar.