I juni avslöjades att mer än tre gånger så många elever med utrikes bakgrund (11,1 procent) än vad som var tillåtet plockades bort ur den svenska Pisa-undersökningen 2018. Anledningen var de många nyanlända eleverna i Sverige. Det innebar att vi plockade bort flest elever av alla länder som deltog i Pisa-mätningen. Hela den svenska uppgången från Pisa 2015 borde egentligen varit en nedgång i samtliga ämnen.
Således tillsattes en utredning på uppdrag av utbildningsminister Anna Ekström (S).
Problemet är bara, som Expressen (7/9) nu rapporterar, att granskningen styrs av Skolverket själva. Skolverket är som bekant den myndighet som ska ställas till svars för fusket, men har konsekvent vägrat erkänna att några fel har begåtts. Generaldirektör Peter Fredriksson vidhåller att alla uppgifter i Pisa-resultaten är korrekta: “Vi kan ju inte utgå ifrån något annat, vi kan ju inte presentera en studie som inte är korrekt” argumenterar han. Det kan ha gjorts enstaka fel, medger han, men “detta är inget som påverkar studiens resultat”.
Det är alltså med den inställningen Skolverket har fått tillåtelse att besluta om budget, innehåll och tidsram för den svenska Pisa-granskningen som ska utföras av OECD.
Något är ruttet när en myndighet som misstänks ha begått fel tillåts granska sig själv. Inga-Britt Ahlenius, tidigare chef för FN:s interngranskning och Riksrevisionsverket menar att utredningen är “totalt värdelös” och konstaterar att “Upplägget som bestämts av Skolverket självt är som jag ser det inte meningsfullt. Problemet är ju att deras val av statistik och utgångspunkter är fel”.
“Det här är så långt ifrån en oberoende granskning man kan komma”, konstaterar Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet och expert på jävs- och korruptionsfrågor: “Att man agerar så här som en svensk myndighet, det är ganska illavarslande.”
Vad man kan konstatera är att vi inte kommer att få rätsida på hur utbrett det svenska Pisa-fusket är genom att låta Skolverket hålla i trådarna. Inte heller OECD har något större incitament att hitta fel i statistiken. Det är ju de som håller i Pisa-undersökningen.
Självklart måste en oberoende granskning tillsättas, vilket både L och M nu driver på för. Ytterligare något man bör fråga sig är hur detta över huvud taget kan få förekomma på en svensk myndighet: hur kan regeringen godta att Skolverket styr en granskning av sig själv?
Det verkar dessvärre som att regeringens prioritet fortsatt är att de negativa effekterna av invandringen inte ska synas. Men hur ska vi kunna åtgärda alla skolans problem om vi inte har tillförlitlig statistik att tillgå? En förutsättning för att få rätsida på problemen är att medborgare och beslutsfattare förmedlas en korrekt bild av verkligheten.