Begreppet folkaktie kom till heders igen inför fredagens introduktion av kinesiska Volvo Cars på Stockholmsbörsen. Efter en mycket trög start av processen ökade intresset gradvis under sista veckan och vid öppningen hade 200 000 svenskar tecknat sig för aktier i bilföretaget.
Annat var det ändå år 2000 när delar av statliga Telia skulle säljas ut på marknaden. Nästan en miljon personer köpte aktier för 85 kronor styck, påhejade av näringsminister Björn Rosengren (S). När fiaskot var ett faktum avgick Rosengren och blev ironiskt nog rådgivare i Stenbecks maktbolag Kinnevik, som också hade stora intressen i telekombranschen. Teliaaktien bottnade 2002 med kursen 25 kronor.
Volvo Cars befinner sig i början av en benhård kamp om utrymmet i den elektrifierade fordonssektorn. Det gäller att bygga en elbil för de breda folklagren, som kommer upp i räckvidd och ner i pris. Det kräver enorma investeringar. Med börsintroduktionen beräknas företaget få in 20 miljarder kronor. Om aktien blir en framgång blir det lättare att få in mer kapital framöver.
Ägaren Geely behåller 83 procent av aktiekapitalet i Volvo Cars. Mångmiljardären Li Shufu kontrollerar i sin tur Geely. Men ytterst kontrolleras allt av Kommunistpartiet i Kina, genom lagen från 2017 som tvingar alla företag att dela med sig av information och sätta statliga intressen först. Dessa förutsättningar borde åtminstone få institutionella placerare som exempelvis AP-fonderna att tveka om att gå in i Volvo Cars.
Gemene man är dock betydligt mer van vid aktieplaceringar än på Teliatiden, genom förenklingar i bankernas depåer och schablonerna för investeringssparkonton (ISK). Man ser också en mycket kraftig börsuppgång i backspegeln och mycket osäkra utsikter framgent, för världsekonomin, ränteläget, energisektorn och så vidare.
Rent ekonomiskt är Sverige och Kina redan sammanflätade på en lång rad områden. Geelys köp av Volvo 2010 kan också ha räddat bilmärket efter många års misskötsel inom Fordkoncernen. De elva år som gått kan inte beskrivas som annat än en succé, med nyöppnade bilfabriker och 10 000 fler anställda bara i Sverige.
Politiskt har gränsen gått vid känslig digital infrastruktur, som att säga nej till att låta Huawei bygga ut 5G-nätet. Det finns i dagsläget ingenting som tyder på att Kinas regering vill utnyttja delägande i utländska företag politiskt. Att låta affärer vara affärer är en inställning som gynnar alla parter.
Efter fem timmars handel på fredagen hade Volvo Cars aktie stigit med 25 procent. Någon folkaktie är det inte frågan om, men kanske på sikt en bra investering.