Det kan vid första anblick verka märkligt att regeringen nu avskaffar elbusspremien för stadsbussar. Rent intuitivt tänker man att det är bra att staten står för en del av inköpspriset av elbussar och ger incitament för regionerna att köpa elbussar i stället för dieselbussar.
Det var tanken med elbusspremien när den infördes år 2016, och det har fungerat bra. Så pass väl att regeringens expertmyndighet Energimyndigheten nu menar att el i dag är det primära valet när en stadsbuss ska köpas in.
Energimyndigheten resonerar även som så att kostnadsskillnaderna mellan en elbuss och en konventionell buss inte längre är särskilt stora. Detta eftersom det högre inköpspriset för en elbuss kompenseras av långsiktigt lägre drifts- och underhållskostnader. Därför har elbusspremien nu gjort sitt.
Elbusspremien skulle vara ett tillfälligt introduktionsstöd, inte en permanent subvention. Poängen med ett introduktionsstöd är att hjälpa en bransch som inte kan stå på egna ben riktigt än. Men nu när utvecklingen i städerna har kommit så långt att stödet inte längre är försvarbart ur ett kostnadsperspektiv är det rimligt att avskaffa det.
Regeringen och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) lägger därför efter rekommendation från Energimyndigheten om elbusspremien så att man ger stöd till bussar som körs i förorter, regiontrafik, expressbusstrafik och turistbussar - delar av branschen som inte nått särskilt långt i omställningen än. Men man avskaffar det för stadsbussar där omställningen redan är i full gång.
Både bussbranschen och flera regionråd i Stockholm har kritiserat regeringen och menar att det är för tidigt. De hade velat ha kvar stödet några år till. En del av kritiken är att det är för dålig framförhållning, där har de däremot en poäng. Det hade varit rimligt att ge regionerna tid att lägga in denna kostnadsökning i sina budgetar istället för den månad som nu gavs. Men att intressegrupper och politiker fortsatt vill ha subventioner förvånar ingen. Ingen kommer någonsin vara nöjd med att bli av med statligt stöd.
Regeringens uppdrag är inte att hålla alla glada, det är att bedriva en effektiv politik för omställningen. Därför är det helt rätt att avskaffa stödet för stadsbussar, precis som att det var rätt att avskaffa bonusdelen i bonus-malus. Däremot kan inte regeringen bara avskaffa ineffektiva klimatstöd. Pengarna man frigör måste sedan läggas på effektiva klimatåtgärder. Än så länge saknas de klimatåtgärderna. Det behöver förändras.