Påminnelseavgifter, missade läkarbesök och prenumererade tidningar som är inaktuella när de till slut kommer fram. När man tror att Postnord inte kan sköta sitt uppdrag sämre än de redan gör händer något som visar att det dansk-svenska statliga bolagets service och respekt för kunderna kan sjunka ännu lägre. På Brantingstorget 7-9 i Uppsala fick de boende inte sin post levererad på nästan två månader.
Skälet är att Postnords portnyckel gått sönder och att de har en policy att inte ta emot nya nycklar av säkerhetsskäl. En oerhört bisarr policy givet att det innebär att brevbärarna inte kan sköta sitt allra viktigaste uppdrag.
I stället för att ta ansvar och lösa situationen med kundernas bästa för ögonen skyllde Postnord på Uppsalahem som inte bytt låssystem. Uppsalahem i sin tur påtalade att man ska byta lås men att det ännu inte hunnits med. Under tiden de arbetar med att ta fram en ny låslösning tillverkade Uppsalahem en nyckel som brevbäraren erbjöds använda.
Men den vägrade alltså Postnord att ta emot. Inte förrän UNT började granska ärendet ändrade sig Postnord. Då meddelade företaget att man kunde tänka sig att ta mot den tillfälliga ersättningsnyckeln eftersom ”det fanns en tidplan för installation av ny låsanordning”. Att Postnord backar och människorna på Brantingstorget nu får sin post är utmärkt. Samtidigt är det fullständigt oacceptabelt att en sådan här situation uppstår överhuvudtaget.
I fastigheten som den på Brantingstorget bor många pensionärer som inte har digital brevlåda där de kan ta emot viktig samhällsinformation och kallelser. Inte heller har de installerat autogiro för sina räkningar. Det är också orimligt att utgå ifrån att alla har tillgång till bil så att de kan åka och hämta sin post någon annanstans.
Att människor därmed förvägras sin post kan i värsta fall få mycket allvarliga konsekvenser. Postnord har som statligt bolag ett viktigt samhällsuppdrag som på företagets hemsida formuleras enligt följande ”PostNord har i uppdrag att varje vardag dela ut och samla in post till och från alla Sveriges hushåll och företag. Det är ett uppdrag som vi är stolta över, och vi ska utföra det på ett smidigt sätt med hänsyn till avsändare, mottagare och medarbetare”.
Är man stolt över sitt uppdrag och vill utföra det på ett smidigt sätt kan det inte innebära policys som leder till att kunderna – medborgarna – inte får sin post på flera månader eller en sådan monumental brist på flexibilitet att man gravt missköter sitt samhällsuppdrag. I stället för att lägga pengar på tjusiga reklamfilmer borde Postnord revidera sin syn på medborgarnas rätt att få sin post. Det hade gjort mer för det solkade varumärket.