Uppsalas parkeringselände är delvis motiverat

Men vilda västern i övervakningen borde kunna stävjas.

I Eriksberg var det gratis att parkera till och med 30 september.

I Eriksberg var det gratis att parkera till och med 30 september.

Foto: Johan Heimer

Ledare2024-10-12 08:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Att klaga på parkering är ett folknöje som inte ska underskattas. Vardagsproblemet nummer ett är att det inte finns plats. En sak är att tvingas göra ett antal lovar om man spontant har tagit bilen ned på stan för ett ärende. Trots stönen och svordomarna faller det tillbaka på en själv och ens planering. Varför tog jag inte cykeln? Hur skulle förresten centrala Uppsala se ut om alla presumtiva bilister garanterades en plats?

En annan sak är förändrade förutsättningar där man bor. Eriksbergsbornas ilska är förståelig, även om kommunens argument är väl så hållbara (UNT 11/10). Man flyttar till en plats med möjlighet att göra sig av med den bil man behöver på jobbet eller fritiden. Över natt blir detta plötsligt en kostsam förmån, alternativt något som kräver mycket tid och planering i jakt på en bit asfalt.

Med dyra avgifter stegras irritationen några snäpp. Det finns en föreställning om att kommunen skor sig på skattebetalarna, att intäkterna via koncernbidrag flyttas runt till mindre lyckosamma bolag, vilket tidvis varit sant på en del håll i landet. Men Uppsala Parkering AB är ett i grunden sunt bolag där intäkterna också täcker investeringar i nya parkeringshus (se Affärsplan och budget).

När bilägaren drabbas av böter går irritationsmätaren i topp. Här råder också vilda västern i de flesta kommuner, med parkeringsbolag som far runt som bålgetingar i jakt på en överträdelse. Otydliga eller ändrade regler är mumma, då ökar aktiviteten ordentligt i det området.

Att en god del av böteslapparna delas ut efter ”tips från allmänheten” är ingen nyhet. Alla som exempelvis hämtat på en förskola med tiominutersparkering och sett en rörelse i en persienn vet att det är bråttom. Tillbaka efter 9,5 minuter sveper p-bolagsbilen förbi, med oförrättat ärende. I våras blev angiveriet formaliserat då en ny app ger tipsaren 100 kronor och parkeringsbolaget en säker träff (UNT 10/4).

En möjlig tröst för Uppsalabilisterna är att det alltid är värre i Stockholm. Huvudstaden brukar stå för nästan hälften av den dryga miljard som delas ut i böter varje år. Innovationskraften är stark hos p-bolagen. DN berättar om hur två av bolagen lagt en avgift på upp till 40 kronor för parkeraren som inte använder bolagets ”särskilda webblösning” (11/10).

Vilda västern var det, ja. Vad säger politikerna? ”Parkeringsövervakningen ska övergå helt i offentlig regi”, hette det i en riksdagsmotion från 2019. Kan den resultera i en utredning eller ett lagförslag? Nej, Uppsalaborna får fortsätta att irritera sig och ägna sig åt katt-och-råtta-lekar. Det var nämligen Finlands riksdag det gällde.