Uppsalas parkeringselÀnde Àr delvis motiverat

Men vilda vÀstern i övervakningen borde kunna stÀvjas.

I Eriksberg var det gratis att parkera till och med 30 september.

I Eriksberg var det gratis att parkera till och med 30 september.

Foto: Johan Heimer

Ledare2024-10-12 08:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Att klaga pÄ parkering Àr ett folknöje som inte ska underskattas. Vardagsproblemet nummer ett Àr att det inte finns plats. En sak Àr att tvingas göra ett antal lovar om man spontant har tagit bilen ned pÄ stan för ett Àrende. Trots stönen och svordomarna faller det tillbaka pÄ en sjÀlv och ens planering. Varför tog jag inte cykeln? Hur skulle förresten centrala Uppsala se ut om alla presumtiva bilister garanterades en plats?

En annan sak Ă€r förĂ€ndrade förutsĂ€ttningar dĂ€r man bor. Eriksbergsbornas ilska Ă€r förstĂ„elig, Ă€ven om kommunens argument Ă€r vĂ€l sĂ„ hĂ„llbara (UNT 11/10). Man flyttar till en plats med möjlighet att göra sig av med den bil man behöver pĂ„ jobbet eller fritiden. Över natt blir detta plötsligt en kostsam förmĂ„n, alternativt nĂ„got som krĂ€ver mycket tid och planering i jakt pĂ„ en bit asfalt.

Med dyra avgifter stegras irritationen nÄgra snÀpp. Det finns en förestÀllning om att kommunen skor sig pÄ skattebetalarna, att intÀkterna via koncernbidrag flyttas runt till mindre lyckosamma bolag, vilket tidvis varit sant pÄ en del hÄll i landet. Men Uppsala Parkering AB Àr ett i grunden sunt bolag dÀr intÀkterna ocksÄ tÀcker investeringar i nya parkeringshus (se AffÀrsplan och budget).

NÀr bilÀgaren drabbas av böter gÄr irritationsmÀtaren i topp. HÀr rÄder ocksÄ vilda vÀstern i de flesta kommuner, med parkeringsbolag som far runt som bÄlgetingar i jakt pÄ en övertrÀdelse. Otydliga eller Àndrade regler Àr mumma, dÄ ökar aktiviteten ordentligt i det omrÄdet.

Att en god del av böteslapparna delas ut efter ”tips frĂ„n allmĂ€nheten” Ă€r ingen nyhet. Alla som exempelvis hĂ€mtat pĂ„ en förskola med tiominutersparkering och sett en rörelse i en persienn vet att det Ă€r brĂ„ttom. Tillbaka efter 9,5 minuter sveper p-bolagsbilen förbi, med oförrĂ€ttat Ă€rende. I vĂ„ras blev angiveriet formaliserat dĂ„ en ny app ger tipsaren 100 kronor och parkeringsbolaget en sĂ€ker trĂ€ff (UNT 10/4).

En möjlig tröst för Uppsalabilisterna Ă€r att det alltid Ă€r vĂ€rre i Stockholm. Huvudstaden brukar stĂ„ för nĂ€stan hĂ€lften av den dryga miljard som delas ut i böter varje Ă„r. Innovationskraften Ă€r stark hos p-bolagen. DN berĂ€ttar om hur tvĂ„ av bolagen lagt en avgift pĂ„ upp till 40 kronor för parkeraren som inte anvĂ€nder bolagets ”sĂ€rskilda webblösning” (11/10).

Vilda vĂ€stern var det, ja. Vad sĂ€ger politikerna? ”Parkeringsövervakningen ska övergĂ„ helt i offentlig regi”, hette det i en riksdagsmotion frĂ„n 2019. Kan den resultera i en utredning eller ett lagförslag? Nej, Uppsalaborna fĂ„r fortsĂ€tta att irritera sig och Ă€gna sig Ă„t katt-och-rĂ„tta-lekar. Det var nĂ€mligen Finlands riksdag det gĂ€llde.