Under våren ansökte Östhammars kommun om att få stoppa biltrafiken på Strandgatan i Öregrund och göra den till en gågata under sommaren. Kommunstyrelsen ordförande, Fabian Sjöberg (M), sa att initiativet även ger “möjligheter att använda platsen på nya sätt” där tillfälliga glasskiosker eller uteserveringar nämndes som alternativ (29/2).
Men i veckan kom beslutet. Länsstyrelsen och Trafikverket sätter stopp för sommargatan. Beslutet grundar sig i att Strandgatan är en statlig väg och Trafikverket menar att utgångspunkten är att de ska vara öppna för all slags trafik.
Utgångspunkten bör snarare vara att Östhammars kommun själv får bestämma om kommunala angelägenheter. Särskilt då viss trafik skulle undantas från förbudet och gatan enbart skulle vara gågata under sommaren. Trafikverkets utgångspunkt kan gott gälla under årets övriga tio månader med ett undantag mellan juni och augusti.
Kommunen hade inte varit den enda med sommargata i länet. Sedan år 2020 har även vissa av Uppsala kommuns gator blivit bilfria under sommaren. Det har uppskattats av många.
Att fler kommuner i länet inser att staden bör vara en plats där människor, inte bilar, bör vara i fokus är en positiv utveckling. Bilfria gator innebär fler möjligheter att promenera eller cykla, fler uteserveringar och fler platser att slappna av inne i stan.
Samtidigt kan bilfria gator vara ett verktyg på vägen mot en klimatsmartare och grönare stad då de gör plats för fler grönytor. Trots att vissa ser bilfria gator som en negativ och hindrande åtgärd så finns det alltså många fördelar med dem.
Åtgärden är inte bara ett sätt att locka fler till hamnen i Öregrund eller en del i klimatarbetet. Den är även ett sätt att öka trafiksäkerheten, något kommunen arbetat med länge. Sedan tidigare har man bland annat infört hastighetsbegränsningar under sommaren men gatan upplevs fortfarande som osäker av vissa.
Just av dessa anledningar ansökte kommunen alltså om att få begränsa trafiken under sommaren men myndigheterna ansåg att det inte fanns skäl nog att stänga av gatan. Det är synd. För det borde vara självklart att det är kommunen som är bäst lämpad att fatta beslut om dess trafik och föreskrifter.
Att vägen har Trafikverket som väghållare försvårar såklart omständigheterna. Men de flesta kan nog hålla med om att kommunens motivering och de undantag som skulle gälla vid ett införande bör vara övertygande nog för Länsstyrelsen och Trafikverket att tillåta den.
Att sommaren i Öregrund kännetecknas av fler människor och färre bilar i rörelse är bara en vinst.