Det blir så konkret! Trots utredningar, samråd och en omfattande politisk diskussion har Uppsalas framtida kollektivtrafiklösning, spårvagnar, framstått som ganska abstrakt. Vare sig man i grunden varit positiv eller negativ till spårvägen har man kanske tänkt att det finns någon hake, något som gör att det inte blir av.
Sådana hakar finns också. De 850 meter långa högbron över Fyrisån vid Ultuna, som nu ska miljöprövas och (troligen) överklagas, är den som oftast nämnts, men det är inte den enda. Uppsalaleran och pålningen är ett påtagligt hot mot de tunga spårvagnarna, liksom andra känsliga miljöer runt åsen. Rent allmänt är projektets storlek i sig ett hot, med tidsåtgång och eventuellt skenande kostnader.
”Det enda som är säkert med spårvägen är att något går fel”, skrev vi här på ledarsidan (22/3) inför att upphandlingen skulle inledas i våras. Den dystra profetian understöddes av projektledaren Mario Riveras uttalande i tidningen Dagens Samhälle (21/3): ”Bygga spårväg är det svåraste som finns”, sade han.
Konkretionen kommer med UNT:s film med hela dragningen av spårvägen (se den här). Färden går genom centrala stan, med backar och trånga miljöer. Den går längs villagator som ska breddas och längs alléer där alla träd ska bort. Den går över åkrar och på den nämnda högbron över Fyrisån. Slutligen går den rakt ut i skogen vid naturreservatet Lunsen för att sluta i den sömniga villaförorten Bergsbrunna som både ska få en helt ny station och bli granne med en helt ny och mycket omskriven stadsdel (Sydöstra staden).
Sett till hela projektet är spårens korsande av väg 255, strax norr om Nåntuna backe, en pytteliten detalj. Men som får stora konsekvenser för skolbarnen, gång- och cykeltrafiken i området. Väg 255 måste nämligen sänkas fler meter vilket betyder att gång- och cykeltunneln försvinner, den som går från bostadsområdena i Nåntuna till skola, sporthall, bibliotek med mera i Sävja (UNT 20/10).
Före jul drar arbetet i gång. Den som tycker att Uppsala generellt har många avstängda vägar och cykelbanor på grund av nybyggen eller reparation av avloppsrör eller fjärrvärmenät kommer att få vänja sig vid helt andra nivåer under kommande år.
Den belägrade staden hade inte skonats om kommunen satsat på snabbussar i stället, det är viktigt att komma ihåg. Fyrspårsavtalet innebär en rejäl utbyggnad i vilket fall och det måste gå att ta sig runt i Uppsala. Men kommunfullmäktige valde alltså det svåraste alternativet. Från och december kommer varje svårighet att bli mycket konkret för körande, cyklande och gående Uppsalabor.