Studenterna har glömts bort. I över ett års tid har den högre utbildningen skett på distans, men när det rapporteras om studenters situation handlar det ändå främst om att de festar för mycket.
På många sätt har pandemin påverkat akademin relativt lite. Studenter är en grupp som är vana vid digitala verktyg. Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har granskat hur pandemin påverkat akademin och i ett seminarium (28/4) för att presentera resultaten berättar utredaren Kristina Tegler att en hel del studenter ser fördelar med distans och den ökade flexibiliteten att disponera sin studietid.
Men man ska inte låta sig luras. Medan vissa ser fördelar känner andra oro, stress och en bristande studiemotivation.
Även universitetslärare har haft svårt med den snabba omställningen till distans, vilket inneburit en ökad arbetsbörda och stress. Distansundervisningen har även medfört ökat fusk på universiteten. Antal disciplinärenden ökade med 61 procent mellan 2019 och 2020. Det vanligaste disciplinärendet gällde plagiering, men även otillåtet samarbete ökade under pandemin.
Och givetvis har undervisningen blivit lidande. “Många praktiska undervisningsmoment har inte gått att genomföra”, berättar Tegler i seminariet. Att praktiska moment är svåra att genomföra är beklagligt, men förutsättningarna har troligen förbättrats sedan materialet för granskningen samlades in.
Än värre är att den naturliga kontakten mellan människor i akademin, både mellan lärare och studenter och studenter emellan, har drabbats hårt. Många lärare beskriver enligt UKÄ att det blivit svårare att aktivera studenterna.
När man saknar direkt kontakt med dem man ska utbilda blir det betydligt svårare att anpassa undervisningen och tempot efter dem. Pedagogik är ett komplicerat hantverk, och utan den fysiska närheten och kontakten är det mycket svårt att plocka upp de signaler som sänds och mottages av studenter, lärare och vice versa. De signalerna är avgörande information för att lyckas med sin undervisning.
Som så ofta annars i pandemin har vi missförstått vad det är vi offrar. Att anpassa efter distansundervisning betyder så mycket mer än att bara se till att tekniken fungerar som den ska. Hur gör man för att se till att de spontana kontakterna uppstår även vid distansundervisning? Per definition är det svårt att få till.
Därför är det dags att sluta fokusera på studenternas festvanor och hög tid att börja fokusera på hur man kan göra för att så snabbt som möjligt ge dem tillgång till sin utbildning på ett fullgott sätt, genom att avsluta distansundervisningen så snart som möjligt.