Minskad biltrafik kan vara räddningen för cityhandeln

Färre parkeringar och fler bilfria gator kan rädda Uppsala från centrumdöden.

Minskad biltrafik i centrum är en möjlighet för cityhandeln, inte ett hot.

Minskad biltrafik i centrum är en möjlighet för cityhandeln, inte ett hot.

Foto: Elin Sandow

Ledare2024-08-01 06:45
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

De senaste åren har ett skifte skett inom handeln. Allt fler väljer nätbutiker och att köpa allt från kläder till sängar i andra hand i stället för att handla i en fysisk butik. Pandemin, den ökade medvetenheten om människans påverkan på klimatet och den bekvämlighet dessa lösningar bidrar med är sannolika förklaringar bakom de ändrade beteendena.

Men denna bekvämlighet påverkar även våra stadskärnor. En oro för att även Uppsala ska uppleva “centrumdöden” är inte helt obefogad. Men att se fler parkeringsplatser i centrum som räddaren i nöden är fel. Det verkar snarare som att mindre biltrafik kan göra handeln gott.

Hoten mot handeln i city kommer på flera fronter. Både från de externa köpcentrumen belägna utanför stadskärnan med sitt överflöd av parkeringsplatser, från den lidande privatekonomin och från den ständigt växande e-handeln. Enligt Svensk Handel så handlade 68 procent av konsumenterna varor på internet under en genomsnittlig månad under 2023. Det betyder mindre pengar kvar att spendera hos de lokala företagen.

undefined
Den fysiska handeln utmanas både av e-handeln och av köpcentrum utanför stadskärnorna.

Avsaknaden av centrala parkeringsplatser har pekats ut som ett av de största hoten mot cityhandeln. Men det minskade antalet parkeringsplatser borde i stället ses som en möjlighet för handeln i centrum att växa ännu mer.

Att miljön gynnas av minskad biltrafik och utsläpp säger sig självt men även handeln tycks påverkas positivt av att fler reser till fots, på cykel eller med kollektivtrafiken.

Runt om i världen har städer gått från att vara bilcentrerade till att vara gång- och cykelcentrerade. Det är inte en reform som tas emot att hejarop, utan snarare av högljudda protester, men det verkar vara en reform med positiva effekter.

I städer som London, New York och Madrid ökade handelns omsättning när bilfria zoner eller gator infördes. I vissa städer fördubblades nästan omsättningen. I en utvärdering av Stockholms sommarplatser 2022 uppgav fler handlare att deras verksamhet påverkats positivt än att den påverkats negativt av minskad biltrafik.

undefined
Under sommaren blir olika platser i Stockholm till sommarplatser där biltrafiken begränsas.

Att detsamma skulle vara fallet om ännu fler valde bussen, cykeln eller fötterna på väg till och i centrum är högst sannolikt. Uppsala centrum ska inte vara synonymt med “konkurs” eller “stängt”. Alla förutsättningar finns för att minska bilens påverkan och höja handelns attraktivitet i en svår tid. Fler vill spendera både tid och pengar i ett centrum som känns tryggt, rent och människocentrerat.

Staden ska vara till för alla, inte bara de som kör bil. Det som förloras i en lite längre promenad från parkeringshuset vinns i ett centrum där människor, natur och handeln mår bra.