Behövs inte 420 000 kronor för att marknadsföra Uppsala

Det är förstås kul att mingla i Almedalen, men det är inte givet att skattebetalarna ska stå för notan.

Uppsala kommuns stora Almedalssatsning är svårmotiverad.

Uppsala kommuns stora Almedalssatsning är svårmotiverad.

Foto: Adam Wrafter/Christine Olsson/TT

Ledare2024-07-02 07:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Innehållet i korthet

  • Uppsala kommun har spenderat 420 000 kronor för att marknadsföra staden under Almedalsveckan, en rejäl ökning jämfört med 2022.
  • Kommunen motiverar kostnaden med att deltagandet ger möjlighet till omvärldsbevakning, kompetensutveckling, nätverkande och att marknadsföra Uppsala för potentiella samarbetspartners.
  • Kostnaderna är för höga både i jämförelse med andra kommuner och sett till det luddiga målet med deltagandet.

Det kunde förstås ha varit värre. 2017, 2018 och 2019 gjorde Uppsala kommun tillsammans med bland andra Region Uppsala och Handelskammaren en storsatsning på att marknadsföra Uppsala under Almedalsveckan. Man hyrde in sig mitt i Visby och ordnade evenemang till en kostnad av omkring en miljon kronor.

2018, ”rekordåret”, deltog 50 personer från kommunen.

Fem år senare är det, i jämförelse, en ”blygsammare” satsning. Notan landar ändå på 420 000 kronor för de 10 politikernas och 14 tjänstepersonernas dagar i Visby.

På en direkt fråga från Slöseriombudsmannen uppger Uppsala kommun följande motivering för att göra av med närmare en halv miljon kronor för Almedalen:

”Genom att delta på seminarier och debatter ges möjlighet till omvärldsbevakning, kompetensutveckling och nätverkande. Genom enskilda möten och aktivt deltagande på seminarier och debatter marknadsförs även Uppsala för potentiella samarbetspartners och andra relevanta aktörer. Dessa möten bedöms som både viktiga och värdefulla då de bidrar till att stärka etablerade relationer, säkra återinvesteringar och stärka kommunens nätverk inom främst fastighetsmarknad för arbetsplatser, bostäder och infrastruktur. Målgruppen utgörs i första hand av fastighetsutvecklare, byggherrar och investerare”

Det är väldigt mycket pengar för ett mycket svårmätbart mål.

undefined
Kommunalrådet Jennie Claesson (L), kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) och Uppsalas näringslivsdirektör Charlotte Skott var några av dem som representerade Uppsala kommun i Almedalen.

Den stora summan sticker också ut om man jämför den med hur mycket kommunen spenderade på Almedalen för två år sedan. Syftet var detsamma som nu, men budgeten betydligt blygsammare. Då handlade det om 150 000 kronor och 13 deltagare (sex kommunalråd och sju tjänstepersoner).

Redan det mycket luddiga – och svårutvärderade – målet att marknadsföra Uppsala borde få varningsklockorna att ringa. Särskilt då det för bara två år sedan gick att göra samma sak för bara drygt en tredjedel så många skattekronor.

Visst har inflationen gjort allt mycket dyrare, men den stora kostnadsdrivaren här är snarare hur många politiker och tjänstepersoner som kommunen har skickat. Boende i Visby under Almedalsveckan är mycket dyrt. Och om man då nästan dubblar antalet deltagare … ja, då blir det som det blir.

Uppsalas omkostnader sticker även ut i jämförelse med många andra kommuner. Norrköping budgeterar 150 000 kronor, Linköping 132 000, Lund 175 000.

Med sina dubbla universitet och sin närhet till både Arlanda och Stockholm, behöver Uppsala knappast marknadsföringsinsatser av det här slaget. Men om kommunen framhärdar i att närvara i Almedalen, gör det då billigare och för färre personer. Det är förstås kul att mingla några sommardagar i Visby, men det är inte givet att skattebetalarna ska stå för notan.