Inte klimatsmart, alliansen

De borgerliga partiernas argument mot flygskatten håller inte för granskning.

Även ett flygplan som drivs till 100 procent av biobränslen påverkar klimatet.

Även ett flygplan som drivs till 100 procent av biobränslen påverkar klimatet.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Ledare2018-08-16 18:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

När alliansen i veckan presenterade sin gemensamma miljö- och klimatpolitik utlovade man reformer som ”gör skillnad på riktigt”. Ty klimatförändringarna är en av vår tids viktigaste utmaningar och då krävs det en politik som ”lyfter blicken från symbolpolitik och fokuserar på verkningsfulla åtgärder”, enligt alliansledarna. Det har de förstås rätt i och många av förslagen är också bra. Till exempel vill de borgerliga stimulera investeringar i utsläppsfri processteknik för att minska utsläppen från basindustrin, bygga fler laddstationer för elbilar och utveckla bonus-malussystemet.

Men på ett område är alliansens politik faktiskt helt obegriplig. Med klämkäcka paroller på temat ”beskatta utsläppen, inte flygresandet” är de borgerliga partierna fast beslutna att skrota regeringens flygskatt. Det är synd. Alliansens trovärdighet i klimatfrågan skadas av att man verkar helt oemottaglig för den forskning som tydligt visar att en flygskatt är nödvändig för att de ökande utsläppen från flygsektorn ska minska, eller åtminstone inte fortsätta att öka. Dessutom är väljarna, enligt flera opinionsmätningar, positiva till flygskatt. Så varför framhärdar alliansen i sitt motstånd?

Alliansens främsta argument mot regeringens flygskatt är att den saknar klimatstyrning. Eftersom att skatten tas ut per resa ger den inte några incitament till bränslebyten och energieffektiviseringar, lyder argumentet. Alliansen vill i stället införa krav på obligatorisk inblandning av förnybara drivmedel i flygtanken och differentiera start- och landningsavgifterna för att premiera dem som använder mer förnybart bränsle. Det är inget fel med dessa förslag, men den som framställer förslagen som verkningsfulla alternativ till flygskatt måste bortse från åtminstone två saker.

För det första är tillgången på biobränslen begränsad och det är dessutom bara ett fåtal biobränslen som går att använda som drivmedel i flygplan. Än så länge produceras biojetbränsle i en mycket liten mängd i relation till flygsektorns behov. Det skulle med andra ord ta många år innan biodrivmedel kan fylla flygplanens tankar i någon större utsträckning. Det är också ett av regeringens främsta argument för sin flygskatt: medan ett fossilfritt flyg än så länge är en avlägsen vision, ger flygskatten effekt här och nu.

För det andra försvinner inte flygets klimatpåverkan ens om flygplanen skulle ha 100 procent biodrivmedel i tankarna. Det beror på att flygplanens utsläpp av vattenånga och kväveoxider på hög höjd orsakar molnbildning och kondensstrimmor vilket ökar klimatpåverkan.

Det är bara en kombination av minskat flygresande, mer förnybara drivmedel och effektivare flygplansmotorer som kan ”göra skillnad på riktigt”. Att gå till val på slopad flygskatt är inte smart klimatpolitik.

17/8 2018