Höjning fel sätt att finansiera gratisbussar

Det rödgröna styret borde ta betalt för de 730 000 resorna från i somras.

Gratis bussresor för unga utnyttjades 730 000 gånger i somras.

Gratis bussresor för unga utnyttjades 730 000 gånger i somras.

Foto: Klara Nyth Stålberg

Ledare2024-11-23 05:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Att priset på UL-biljetter höjs beror på "en kärv ekonomisk situation", enligt Jenny Lundström (MP), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden (UNT 22/11). Prishöjningarna blir störst på de rabatterade biljetterna, det vill säga för ungdomar, studenter och pensionärer. Samtidigt meddelar det rödgröna styret att de vill behålla sommarlovskortet där ungdomar åker gratis hela sommaren. Det visade sig att situationen inte var så ”kärv” trots allt, utan att det bara rör sig om dåliga prioriteringar.

Sommarlovskortet som Lundström vurmar för innebär att ungdomar upp till 19 år åker gratis i kollektivtrafiken under juni, juli och augusti. Eller tja, gratis? Det är kostnadsfritt, men det trots allt är skattepengar som finansierar det. I år beräknas 730 000 gratisresor ha genomförts med satsningen. Det är med andra ord ganska stora biljettintäkter som faller bort på grund av initiativet. 

Varför är det här en usel prioritering då? Det är väl jättesnällt att ungdomar får åka gratis på sommaren. Och det är klart att det låter mysigt. Samtidigt rör det sig trots allt om skattebetalarnas pengar där ett gratis busskort måste finansieras på något sätt. Och då tycker tydligen Lundström att det är studenter och pensionärer som ska göra det. 

Visserligen kan man tycka att den höjningen av biljetterna som väntar inte är gigantisk. De rabatterade biljetterna för ungdomar, studenter och pensionärer kommer höjas från 27 kronor till 29 kronor. Mer smärtsamt är de rabatterade månadskorten som höjs från 720 kronor till 830 kronor. Det handlar dock inte om beloppen i sig. Det handlar om hur de rödgröna väljer att spendera skattepengarna. Att höja priset för studenter och pensionärer till förmån att erbjuda helt gratis kollektivtrafik för vissa andra. Det är principiellt fel. 

Att åka i kollektivtrafiken är redan skattesubventionerat. För att gå runt måste den få sina biljettintäkter. Det är då varken konstigt eller fel att behöva betala en slant för att åka, även om man är ungdom och det sker på sommaren. För de som inte har möjlighet eller viljan att betala för den är cykel eller gång ett utmärkt alternativ. På köpet får man också motion och njuta av Uppsala i sommarskrud. Det är hårt, men rättvist. 

Det går att motivera en prishöjning på UL-biljetter med hänsyn till att prioritera och hushålla med skattepengar. Det argumentet kan dock inte tas på allvar när man samtidigt väljer att behålla gratis sommarbusskort för vissa.