Elsparkcyklarna har sedan de på allvar etablerades i flera svenska städer för tre år sedan delat svenskarna i två läger. Å ena sidan finns det många som uppskattar enkelheten och smidigheten i att snabbt kunna hoppa på en spark och för en billig penning kunna ta sig från punkt A till punkt B utan att behöva vänta på bussen, trängas med medresenärer eller bekymra sig över dyra bensin- och parkeringskostnader.
Å andra sidan retar sig många på de allt fler sparkcyklarna som snart upptar varenda tom yta i staden och parkeras huller om buller på trottoarer, cykelbanor och torg. Inte sällan står de så illa att de blockerar vägen för barn, äldre och funktionsnedsatta.
De senaste åren har också antalet olyckor där elsparkcyklar är involverade enligt statistik Transportstyrelsen gått från i princip inga alls till över 1 000 om året. Vid tre tillfällen har människor omkommit och vid 76 tillfällen har personer skadats allvarligt. I oktober förra året fick en man i Uppsala föras till sjukhus med livshotande skador efter en elsparkcykelolycka.
I flera städer har man på olika sätt att stoppa elsparkcyklarnas framfart. Så även i Uppsala. Den 31 januari ska kommunfullmäktige fatta beslut om en revidering av de lokala ordningsföreskrifterna och där ingår bland annat att all uppställning av elsparkcyklar för uthyrning ska kräva polismyndighetens tillstånd.
Nu får lokalpolitikerna uppbackning av regeringen som tagit fram ett förslag om att elsparkcyklar bara ska få parkera på gång- och cykelbana om de står vid en särskild uppställningsplats. Syftet är att ge kommunerna ytterligare ett verktyg för att skapa ordning i det kaos som elsparkcyklarnas utbredning har lett till. Förbudet föreslås träda i kraft 1 augusti 2022.
Att politiken tar till med hårdhandskarna mot elsparkcykelföretagen är välbehövligt. Det som ursprungligen var en god idé med miljövänliga och lättillgängliga fordon i svenska städer har urartat till ett läge som innebär livsfarliga situationer för såväl gångtrafikanter som cyklister.
Elsparkcyklar som kastas huller om buller gör också att gaturummet ges ett stökigt och skräpigt intryck. Så länge det inte finns några tydliga regler eller krav på användarna eller de bolag som placerat ut elsparkcyklarna att parkera dem på ett sätt som inte riskerar att orsaka skador, är de en olägenhet i stadsmiljön.
Om det ska finnas någon framtid för elsparkcyklarna är den enda vägen den som regeringen nu tar. Det är orimligt med en stor mängd fordon i stadsmiljön som ingen tar ansvar för .