I politiken hör frasen "mer pengar till välfärden" till de vanligast förekommande. Alla tycks överens om ”mer pengar”. Men pengarna behöver också komma någonstans ifrån. För att få in skatteintäkter är företagen centrala. Och för att företag ska bildas och växa behöver politiker och tjänstemän röja onödiga hinder.
Organisationen Företagarna släppte på onsdagen rapporten "Företagsfakta 2020", om företagandet i landets kommuner. För Uppsalas del finns ungefär 39 000 jobb i de mindre företagen, och över 31 200 i större företag. Antalet jobb i offentlig sektor och i övriga organisationer uppgår till nästan 51 400.
För några decennier sedan var andelen anställda i företag lägre än vad det är i dag. Numera står alltså företagen för en betydande andel av jobben i kommunen. Utöver anställningar genererar företagen skatteintäkter, bara Uppsalas småföretag och deras anställda står för 2,7 miljarder i årliga intäkter till kommunen.
Nyföretagandet ligger ungefär på samma nivå som genomsnittet för riket, och som bransch är "vård & omsorg" relativt stor i Uppsala. Föga förvånande ligger kommunen högt på listan över andelen högutbildade (41 procent vilket ger placering 8).
I Enköping bidrar småföretagen med ungefär 8000 jobb, medan de större företagen bidrar med 4200. Den offentliga sektorn och övriga organisationer står för 7000 jobb. Här står småföretagen för den största andelen av de kommunala skatteintäkterna. Jämfört med andra kommuner är branschen ”offentlig förvaltning & försvar” relativt stor i kommunen.
Enligt Småföretagsbarometern, som också nämns i ”Företagsfakta 2020”, ser länets företag på det stora hela goda möjligheter att växa. Det främsta hindret som småföretagen tycks se är svårigheten att hitta rätt personal. Men även sådant som höga kostnader för att anställa, regelkrångel och politisk oförutsägbarhet nämns som problem.
På önskelistan finns bland annat att myndigheter och kommuner ska förstå företagens villkor och att regler ska vara företagsanpassade. Man vill även att kommuner ska undvika osund konkurrens, detsamma gäller upphandlingar som slår ut mindre företag på grund av krångel och för omfattande kontrakt.
I början av året skickade Svenskt näringsliv ut enkäter om det lokala företagsklimatet till tiotusentals företagare i landet. Dessa återkommande mätningar kan fånga viktiga synpunkter, för de som bäst kan beskriva företagsklimatet är företagarna själva.
Makthavare gör bäst i att lyssna. Både av respekt för enskilda företagare och för att pengar till välfärden inte skapas med ett trollspö på kommunledningskontoret.