Erna, statsminister eller meme?

En rolig bild kan bli ett första steg till att bygga ett djupare engagemang.

Erna Solberg

Erna Solberg

Foto: Hommedal, Marit

Ledare2018-07-29 00:10
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

I sociala mediers tidsålder är det svårt att göra sig hörd. Det finns ingen brist på platser att torgföra ett budskap på, men åhörarna får man slåss om. Inför valet måste partierna konkurrera med videor på gulliga katter och influencers. Komplicerade vallöften får svårt att slå igenom. Det norska regeringspartiet Høyre har valt att bli en del av internetkulturen, i stället för att konkurrera med den. På partiets Instagramkonto finns ”memes” (humoristiska bilder med tillhörande text) med statsministern och partiledaren Erna Solberg. Erna har biodlardräkt, Erna klappar djur och Erna ”går på ski”, allt med träffsäkra rubriker. Tindermatchning mellan Erna och stortingsbyggnaden efter valsegern är ett annat av många exempel. Ironi, självdistans och igenkänning är genomgående för kontot. Trots att det är ett parti, och ett högerparti dessutom, lyckas de leverera humor utan att det blir töntigt. Den bravaden kan jämföras med en förälder som söker kontakt med sin tonåring genom att försöka vara cool – och lyckas. Politiken däremot, lyser med sin frånvaro.

Frågan är om det är den här vägen partierna ska vandra för att hänga med i det nya medielandskapet. Är memes bättre än motioner för att få uppmärksamhet för sin politik? Retorikexperten Kristian Bjørkdahl tycker själv att kontot är roligt, men att man vill distrahera väljarna från partiets politik med roliga bilder. Cecilie Victoria Jensen, kommunikationsrådgivare för Høyre, menar att man ger människor det de förväntar sig av Instagram. Politisk kommunikation finns det plats för i andra kanaler, tycker hon. I kommentarsfältet är många nöjda medan andra tycker det blir för tramsigt.

En regering bör inge förtroende, mot detta är ett Instagramkonto inget hot. Snarare är minskad kontakt mellan folket och politiken ett problem. När Høyre började med humor ökade både mängden följare och dessas engagemang med kontot. Utan en första kontakt är det svårt att engagera människor politiskt och om det råkar vara humorn som blir bryggan mellan politiken och folket är det toppen.